Nordisk Extrem Marathon – et skridt tættere på start

I går aftes fik jeg besøg af min løbemakker Henrik Leth Jørgensen. Til jer der ikke ved det, så skal vi løbe Nordisk Extrem Marathon sammen sidst i Maj. Formålet med det korte visit var lige at få finjusteret lidt af de sidste hængepartier til nXm. Vi fik løbet en aften- og morgentur, samt talt en masse omkring grej.

Man kan let fristes til at tro at grejet til sådan et løb skal være det letteste af det lette, så der skal slæbes rundt på så lidt vægt som overhovedet muligt. Det er på sin vis delvist korrekt. Det er rigtig vigtigt at man ikke slæber rundt på alt for meget overflødig vægt, der let kunne have været sparet væk. Men i mange tilfælde går man let på kompromis med komfort når det bliver det letteste af det letteste. Derfor handler det i en vis grad om at finde den helt rette balance mellem minimalisme samt komfort. 
Det var bla. et emne vi fik talt om, samt kommet til enighed om. Vi vil gerne gøre det så let som muligt, det er der ingen tvivl om, men vi tør ikke tage nogle risici! Sparer vi på maden til nightcamp, for at have en lettere rygsæk, jamen så kan det let betyde en dårlig restitution, og dermed en endnu ringere 2. etape? Skal vi spare på teltets kvalitet/vægt, og så risikere at ligge våde og kolde hele natten? Hvad med tøj, skal man slæbe en stor dunjakke med, eller findes der en bedre løsning der giver en god varme, men også en lettere vægt?

Image                                                                                    Lidt af vores grej til løbet

Hvis der er nogen der læser med, der skal deltage i år, så vil jeg anbefale at man lige går over sin ”pakkeliste” og taler om: hvad er alternativet ved denne genstand, og hvad er konsekvensen ved at udskifte den med en anden? Hele tiden vende og dreje mulighederne. 
For vores vedkommende kan jeg røbe at vi efter laaaang tid snakken omkring kogeudstyr fandt frem til, mener vi, den mest holdbare løsning for os. Havde vi ikke gået over alternativer og konsekvenser/fordele/ulember, jamen så havde vi måske ikke fundet frem til den endelige løsning. (det skal så siges at vores løsning lige skal gennemtestes inden det bliver aktuelt)

Image                                                                                Aftenens løbetur i Rude Skov

 

Vi fik samtidig muligheden for at teste vores udstyr.
Henrik havde taget telt samt soveposer med, og vi sov derfor udefor, for at teste af hvordan det nu fungerede. Det er sjældent man kan forvente meget af et telt omkring de 800 gram, men teltes fra Nordisk er simpelt, rummeligt og umiddelbart ganske ”troværdigt”.
Soveposerne fra Yeti fik Henrik testet, han sov godt nok i begge to, men med en vægt på omkring de 200 gram, så kan det være meget rart med dobbelt lag😉

Jeg kan blive ved med at fortælle omkring alt udstyret, og det vil jeg med glæde gerne! For mig handler det om de vigtige pointer, og den synes jeg at er blevet nævnt. Får du en dårlig søvn, restitution eller løbsoplevelse pga. for minimalistisk pakning, så er det bare hammer ærgerligt. Det handler om at komme helskindet igennem, og det kan man ikke gøre med 0 gram. Ting vejer, og det er rigtig vigtige et opveje det mest minimalistiske med andre alternativer. Jeg kan røbe at selv Henrik og jeg, ikke går all-in med det letteste og mest minimalistiske!

Image                                                                                         Løbetur fredag morgen

Men nu er der (næsten) styr på udstyret, er vi/jeg så klar?

Det er et spørgsmål jeg spørger mig selv igen og igen og igen og…. Jeg har deltaget to gange tidligere, og nøj hvor er det et fedt løb! Når først musikken spiller, så plejer det hele jo at gå fint. Vi kan have udstyret så meget klar som overhovedet muligt, men uden kroppen og hovedet, kommer vi altså ingen vegne!
Måske er det pga. den store hype omkring dusøren på 10.000,- og at der nu ligger et stort pres på både min og Henriks præstation. 
Personligt er jeg meget nervøs for hvad jeg kan præstere på dagene! Selvom jeg har vist gode resultater på det sidste til bla. Lillebælt 1/2 Marathon hvor jeg løb 1:16:32 (3 min hurtigere end til VM 1/2 kort tid inden) kan jeg stadig godt tvivle på om jeg kan holde trit med Henrik, og give modtanderne den fight der er lagt op til. 
Derfor bliver de sidste uger op til løbet brugt på en masse mental træning, hvor jeg også må få mig selv overbevist om at jeg sagten kan, og yder jeg 100% af mit bedste, jamen så kan man jo ikke gøre det bedre – og i sidste ende så er det jo de bedste der vinder!

I forlængelse af mine tanker omkring min kunnen og gøren, så var det rigtig rart at have Henrik på besøg. Det fik lagt en lille dæmper på min nervøsitet. Den er dog stadig ikke helt forsvundet🙂

Når alt så er sagt så kan jeg trøste mig selv med at det er SUPER fedt at de fra arrangørernes side har lavet en så stor gimmick ud af det. Både med videoproduktionen og den store dusør til dem der vinder over os. Det giver en god stemning, og det giver mig endnu mere power til at yde det bedste overhovedet, så det skal jeg ikke glemme🙂

Har du ikke set videoen, kan du se den her: https://www.youtube.com/watch?v=lJQ6CJEau20&list=UUn6g_d7jiP3Dl9DPrfdJGRA 

Nu er der heldigvis lige et marathon på søndag, der kan dulme nerverne lidt, og så går jeg jo så småt ind i den afsluttende fase🙂
Jeg får også nogle test produkter fra Vitargo dagene op til løbet – måske det kan gøre mig endnu mere flyvende.

Fortsat god weekend
//Jacques  

Nu 

Skriv et svar

