Interview: Henrik Westerlin

Kort fortalt er Henrik Westerlin en hamrende dygtig dansk ultraløber, der pt. er bosiddende i Indien, i byen Dhaka. Henrik må nok betegnes for at være blandt de skarpeste danske ultraløbere på de lange distancer, især efter at han i år endte på en 32. plads overall til Western States 100M i tiden 20.46.43 – et løb med 5.500 hm+ og 7.000 hm+ i meget varme omgivelser. ‘As we speak’, er Henrik i fuld gang med at få styr på de sidste detaljer frem mod Ultra Trail Mount Fuji (UTMF), et 168 km løb med 9.500 hm+, der starter i morgen d. 25/4. Derfor er vi meget taknemmelige for at han kunne afsætte en time til at deltage i dette interview – til glæde for alle os andre! God læselyst:)

1048718_455805284533642_1345727605_o

– Hvornår og hvorfor begyndte du at løbe?
Løb har altid været en naturlig motionsform for mig. De allerførste ture tog jeg sammen med min far i 6-7 års alderen i starten af firserne. Min far har altid været til stor inspiration på det område og jeg løber stadig med ham den dag i dag.
Det var dog først fra 2009 at jeg begyndte at træne fokuseret og ultraløb kom ind på min radar. På det tidspunkt omlagde jeg også min kost til et uraffineret plantebaseret diæt som i høj grad forbedrede min restitutionsevne.
Mit første ultraløb var et 66km bjergløb i Fukushima, Japan, hvor jeg fik en 4.plads. Dette blev fulgt op 4 uger efter af 100km på asfalt (Saroma Lake 100k, Hokkaido, Japan) hvor en af mine største lektier blev at jeg skulle løbe mere effektivt ved at ændre min løbestil fra at lande på hælen til at lande midtfods. Jeg hentede meget inspiration i Chi Running og Chris McDougal’s bog ‘Born To Run’.
Jeg er pt. bosiddende i Dhaka. Her er der hverken trails eller bakker/bjerge så det meste af min træning foregår på løbebånd. Der er heller ikke rigtigt nogen løbekultur så motivationen for min træning finder jeg igennem de løb jeg skriver mig op til. Jeg har en stadig voksende sult for at flytte mine grænser – hvilket jeg føler jeg får bedst afløb for ude i naturen på (relativt) lange løbeture.
10264300_10152470572147873_4752291304428368600_n
– Hvorfor løber du ultraløb?
Jeg havde altid problemer med skader når jeg trænede op til marathonløb. Ved at fokusere mere på udholdenhed end fart fik jeg styr på skaderne. Samtidig blev der åbnet op for en ny dimension i mit løb som jeg fandt attraktiv, – det mentale plan, som i høj grad er vigtig for at kunne præstere i ultraløb. Fokus er i højere grad hvor godt man kan håndtere sine kriser og mindre på splittider. Dette kommer også til udtryk i ultraløbsmiljøet som jeg oplever som meget venskabeligt og støttende.
Det skal selvfølgelig også siges at den natur man har mulighed for at opleve på ultra trailløb oftest er fantastisk smuk og unik. Jeg finder meget af min energi på trails’ene i den omkringliggende natur.
Henrik og Nick Clark. Nick fortæller, at løsningen på ikke at fryse på vej ned ad bjerget når man er blevet gennemblødt, er blot at løbe hurtigere

Henrik og Nick Clark v. UTMF check in. Nick fortæller, at løsningen på ikke at fryse på vej ned ad bjerget når man er blevet gennemblødt, er blot at løbe hurtigere

– Du endte på en imponerende 32. plads overall til dette års Western States 100M, i tiden 20.46.43. Hvordan trænede du op til dette løb? 
Hovedelementerne i min træning til WS100 var 1) opbygning af en solid base med mellem 100-200km per uge, 2) bakketræning (som for det meste foregik på løbebånd), 3) lange tempoløb som gav mig et komfortabelt cruise pace, og sværest af alt 4) at opbygge muskulatur til at kunne være effektiv til at løbe ned af.
Herudover tog jeg nogle eftermiddagsture i den lokale park i 40-45 graders varme. Sidstnævnte skulle vise sig at blive fundamentalt for min præstation i WS100 som blev det 2. varmeste år i løbets 40 årige historie.

1796814_564516513662518_403420579_o
– Var målet top 40 pre-race?
Jeg arbejder altid med et tidsbestemt mål, og til WS100 havde satset på at komme under 20 timer. Selv med min varmetræning, blev varmen dog en begrænsede faktor. Jeg vidste godt fra starten af, at jeg ikke kæmpede om en top-10 placering (giver automatisk adgang til WS100 det efterfølgende år). Derfor havde jeg ikke noget mål for min placering.
– Hvad er dine forventninger til UTMF og dig selv, og har din træning været struktureret anderledes?
Min træning skal gerne understøtte at jeg kommer rundt i 25-27 timer. Det baserer jeg på at jeg har samme fundament som ved WS100; min PB i halvmarathon sat til VM i Kbh i sidste måned og på min øgede fokus på bakketræning.
Jokeren er hvor godt mine ben holder til at løbe ned af som jeg næsten ikke har haft mulighed for at træne, ud over et par ture ned af trapperne i en 36 etagers bygning i Kuala Lumpur hvor jeg nu også bruger en del af min tid.
1512525_10152211243717873_695495252_n

Henrik finder inspiration i ‘Born to Run’ og Chi Running

– Ser vi dig til Hammer Trail på Bornholm en dag?:)

Efter en rigtig fed oplevelse med Fyr til Fyr på Bornholm tidligere på måneden er min interesse klart blevet vagt for at prøve Hammertrail 100M og andre ultra trailløb i Danmark.
328455_10150564091502873_1050102238_o

Henrik sammen med den kenyanske elite. Henrik sætter maks. tempo på sidste runde, mens at resten ‘tager en slapper’:)

_______________________________
Tak til Henrik Westerlin for det fine interview, held og lykke til UTMF og de fremtidige mål! Har du tid og interesse i at følge Henrik til UTMF, vil du via dette link kunne følge løbet live via 3 kameraer.
– Team Trail Copenhagen

Skriv et svar

