Sidste del af træningen frem mod HT100M

Hammer Trail 100 Miles nærmer sig, og min mængdetræning er ved at være slut. Nu mangler der en Trail Camp i Söderåsen i den kommene weekend, og derefter står programmet på kortere men markant mere intense ture! Det er slet ikke til at forstå, at der kun er 3 uger til start!

De sidste 5 dage har træningsmæssigt været hårde, hvor 137,5 km samt 4105 Hm+ er blevet tilbagelagt. Det startede torsdag hvor jeg mødtes med Christian Nørfelt på Frederikssund st, og herfra løb vi kryds over Sjælland i stik østlig retning. Turen var udelukkende trail, med en god blanding af grusveje og single trail spor i både fladt og kuperet landskab. Målet med turen var at komme ud på et nyt og spændende eventyr, opleve nye områder og ikke mindst at teste kroppen på en længere og derved mere krævende tur. Begge kroppe havde det fint da vi ankom til Klampenborg st, jeg havde dog medbragt for lidt væske på turen, så det skal der rettes op på frem mod Hammer Trail. Se ruten her:

49 km cross

Derudover har træningsturene taget udgangspunkt i sydsiden af Juelsø, nærmere bestemt omkring Himmelbjerget ikke langt fra Silkeborg. Her blev det til to fantastiske dage, i nyt spændende terræn, der må siges at være noget af det hårdeste man nok kan finde i DK! Absolut skønt område, der i den grad kan anbefales! Målet med turen til Juelsø var at få tilvænnet kroppen til længerevarende belastninger i groft kuperet terræn. Det forholdt sig sådan, at jeg i går skulle holde et foredrag for Bjerringsbro Motion, og med det udgangspunkt lå der en oplagt mulighed for at koble lidt højdemeter træning på netop denne tur til det midtjyske.

Kroppen skulle tilvænnes via 4 træningspas, 3 af dem ved Juelsø og 1 pas ifm. eventet i Bjerringsbro. I alt nåede jeg op på cirka 77 km og 3.000 Hm+.

1. pas: Udgangspunktet var p-plads ved Himmelbjerget, og herfra blev det til en masse op- og nedture omkring tårnet på toppen af Himmelbjerget, samt single trail løb langs rødt og gult spor. Benene var selvfølgelig friske, det samme var hoved og motivation – målet med turen var at kroppen skulle have ‘en over nakken’:) Det blev til 25 km på og 1.350 hm+ i 2,5 time:

Skærmbillede 2014-04-08 kl. 21.12.49

1. pas ved Juelsø – 25 km &1350 hm+

2. pas: Udgangspunktet var denne omgang ved Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole! Målet med andet pas var at jeg skulle søge bakkerne i nærområdet i 1,5 time. Det blev til 630 hm+ og 15 km løb.

3. pas: Samme udgangspunkt, og her var målet at jeg ville koble de to områder sammen, som jeg dagen før havde løbet i. Jeg havde nu fået et fint overblik over skovområderne! Benene var påvirket af gårsdagens bedrifter, men jeg holdt hovedet koldt, og heldigvis blev kroppen bedre, jo varmere den blev. Målet var 2,5 times løb, men det blev i alt til 3 timer – 30 km og 1250 hm+:

Skærmbillede 2014-04-08 kl. 22.06.09

4. pas: Løb med Bjerringsbro Motionsklub løbere, i alt var vi 40 løbere. Stille hyggelig tur på små 10 km og 100 hm+ i lokal skov.

Nedenfor er lidt stemningsbilleder fra turen. De kommende dage handler det om for mit vedkommende at træne overkrop og lade benene slappe lidt af, og ellers begynde at skære ned på antal km men omvendt hæve tempo. Jeg glæder mig sgu til Hammer Trail!

IMG_4969 IMG_4971 IMG_4972 IMG_4973 IMG_4974    IMG_4981  IMG_4983  IMG_4985  IMG_4987

– Andreas

 

One response to “Sidste del af træningen frem mod HT100M

  1. Pingback: Tanker: Post Hammer Trail 100 Miles | Exploring The Limits

Skriv et svar

