Træningen frem mod Hammer Trail – kun 2 måneder igen

Et af de hyppigste spørgsmål jeg bliver stillet af andre løbere, er hvordan jeg planlægger min træning frem mod et 100 miles løb. Derfor vil målet med dette blogoplæg være at skitsere den planlagte træning (overordnet set), i den nærmeste periode op til et ultraløb. Udover blogoplægget, har jeg åbnet en ny side her på bloggen, hvor min træning uge for uge vil blive noteret. Tjek siden ud her!

I dag er det d. 3. marts og det betyder at der er små 2 måneder tilbage af min træning frem mod Hammer Trail, men betydeligt længere til Chiemgauer 100M – Chiemgauer starter først i slut juli. Træningen frem mod de to løb har indtil videre været inddelt i to dele, hvor første del var lav på mængde, men til gengæld lå fokus på tilvænning til intervaltræning (pace running) og styrketræning. Både styrketræning og intervalløb var relativt nyt for mig, og derfor handlede det ikke kun om fysisk tilvænning, men bestemt også om mental tilvænning. Målet med del 1, var at begge træningsformer fremadrettet skulle udgøre en naturlig del af min træning, og derfor handlede den mentale kamp om at gøre træningsformerne naturlige og om at skabe motivation og lyst, til netop at bruge et eller flere træningspas på denne form for træning, hver eneste uge. Del 1 har jeg allerede skrevet et blogoplæg om, hvilket du kan finde via linket her. Her vil den skarpe læser måske undre sig over, at jeg i netop dette afsnit her ikke nævner plyometrisk/springtræning, da det ellers var et tilvalg i del 1 fasen på lige fod med styrk og interval. Den korte forklaring er, at jeg simpelthen både fysisk og mentalt ikke har kunne kapere endnu et nyt tilvalg, med lige stort fokus som ved styrk og intervaltræning. Altså valgte jeg allerede i opstartsfasen af del 1, at skrotte ideen om plyometrisk træning, selvom at jeg er overbevist om at det vil gavne selv en ultraløber.

580152_10151731540203764_847148808_n

Del 2 startede for 4 uger siden. Her blev mængden skruet markant op i forhold til antal km, hvilket kroppen gerne skulle kunne tolerere, på baggrund af den gennemarbejdede tilvænningsperiode i del 1. I dag er interval- og styrketræning stadigvæk en stor del af mine ugentlige træningspas, dog er løbeturerne i både terræn og på asfalt blevet længere. Målet med del 2, er fortsat at opnå benefits ved interval- og styrketræning i form af øget styrke, eksplosivitet og aerob kapacitet – men også at tilvænne kroppen de lange kontinuerlige belastninger, som kroppen netop oplever under et ultraløb. Her er selvfølgelig også tale om mental træning, i forhold til at finde ro og vilje, selv når muskler og sener udtrættes efter mange km.

Modsat mange andre ultraløbere, har jeg dog ikke i sinde at løbe gentagende ‘slow long jogs’, som en ellers stor gruppe ultraløbere fortsat dyrker. Gentagende ‘slow long jogs’ vil efter min vurdering typisk være alt mellem 50-90 km, som jeg kender flere der dyrker som en stor del af deres træning. I dag er der stor uenighed om hvorvidt at gentagende ‘slow long jogs’ gavner kroppen eller gør det præcis modsatte, nemlig nedbryder i stedet for at opbygge. Nogen løbere forsvarer det med, at de lange jogs er til for at mental tilvænne sig de lange løbeture, og føler man at det gavner, skal jeg ikke være ‘ham’ der peger fingre og fortæller at det er decideret forkert. Jeg har dog ikke i sinde at dyrke dem.

Dog skal jeg ikke udelukke at løbe en enkelt eller to ‘long jogs’ i løbet af den kommende sæson, men det vil primært være på baggrund af at jeg har en stor motivation i at slå min egen PR fra Ørestaden til Gilleleje, som var mit første langdistance løb tilbage i efteråret 2010 (69 km i tiden 6.10). Derudover vil et sådant træningspas i min planlægning, kræve at jeg dagene efter hviler min krop, for at nedsætte risikoen for et decideret slid – Målet med træning og restitution er jo netop at opbygge!
1005048_10151731542513764_115958537_n

Chiemgauer 100M vil i år være mit A-race, mens Hammer Trail er mit B-race. Her skal det forståes, at Chiemgauer er det løb som min træning er rettet bedst mod, og derfor er Chiemgauer det løb hvor jeg håber på størst egensucces. På den måde kan man sige, at Hammer Trail er lige så meget forberedelse som det er konkurrence for mit vedkommende, og man kan vel derfor sige at Hammer Trail netop bliver et meget langt enkeltstående ‘slow long jog’, hvor især den mentale tilstand skal styrkes frem mod Chiemgauer. Jeg håber at Hammer Trail vil give mig en masse gode og værdifulde værktøjer frem mod bjergløbet ved München, som har hele 7000 hm+ (2.500 hm+ ekstra ift. Hammer Trail på samme distance).

‘Har den fornyede træning båret frugt indtil videre?’, kunne jeg så spørge mig selv. Og ja, det har den i den grad. Først og fremmest har jeg mentalt tilvænnet mig tanken om at styrke- og intervaltræning udgør en vis procentdel af min træning. Jeg er i den grad begyndt at synes om træningen, og den anderledes belastning som netop disse to træningsformer byder ind med. Derudover er min eksplosive styrke steget (målt i styrkerummet), samt min evne til at opretholde et højt pace over en længere distance. Det kom især til udtryk, da jeg sidste søndag løb et A til B løb fra min barndomsby Esrum, til hvor mine forældre bor i i dag bor, Gilleleje. Distancen var små 12 km i let kuperet terræn (og lidt medvind:)), og målet var at give den alt hvad kroppen ‘kunne trække’. 12 km senere blev smilet rigtig bredt, da der var dømt ny PR i pace 3.46 min/km. Tjek move her:

PR

Jeg krydser fingre for at min træningsplan holder, og at jeg vil opnå den succes som jeg forventer til alle løbene!

– Andreas

One response to “Træningen frem mod Hammer Trail – kun 2 måneder igen

  1. Pingback: Tanker: Post Hammer Trail 100 Miles | Exploring The Limits

Skriv et svar

