Interview: Johnny Wulff Andersen

1. Hvorfor var det Yukon Arctic du fandt interessant, da du tilmeldte dig løbet? Havde tidligere løbet Marathon des Sables samt Jungle Marathon i Brasilien så det var egentlig ikke så svært at vælge. Ville gerne prøve kræfter med kulden selvom jeg normalt ikke bryder mig om kolde temperaturer. Men manglede ligesom det element. Havde læst om løbet i Jacob Juul Hastrups bog samt været til et meget inspirerende foredrag med Casper Wakefield og så var der lige pludselig ingen vej tilbage. Det skulle jeg også prøve.

IMG_6189

2. Hvordan forberedte du dig frem mod løbet (mængde/type)? Jeg deltager i marathonløb året rundt og det er med til at holde min grundform ved lige. Når jeg så skal deltage i længere distancer så begynder jeg at skrue op for intensitet når jeg nærmer mig starten. Tidligere brugte jeg et halvt år på at træne mig op til f.eks. Marathon des Sables. Men havde svært ved at bevare motivationen over så lang en periode. Derfor lavede jeg et forsøg med 100 dag til Yukon. 100 dage hvor træningen primært var målrettet mod dette løb. Følger ikke et fastlagt program men træner mere lystbetonet. Forsøger at kombinere løb med spinning, styrke, core samt balance da jeg synes alle fem elementer er vigtige i ultraløb. 10-12 træningspas om ugen og de lange ture er lagt i weekenden. Løb i snit 2 marathonløb om ugen og det var de længste ture jeg havde. Efter en kortere skadespause i starten af december grundet et begyndende løberknæ var mit store delmål i løbet julen. 8 marathonløb på 8 dage. I alt 340 km. på 8 dage. Det gik over alt forventning og jeg mærkede ikke noget til skaden tidligere på måneden. Sidste lange tur var Champagne Marathon den 31. december og her efter stod den på nedtrapning frem mod starten den 30. januar. En lang hvileperiode hvor den kun stod på kortere ture, men jeg havde en god mavefornemmelse.

3. Hvordan var taktikken? Var målet fra start af at vinde og slå rekord? På intet tidspunkt var taktikken at vinde eller slå rekorden. Jeg er normalt ikke bange for at sætte overliggeren højt og melde et mål ud. Men denne gang var intentionen at få en super løbeoplevelsen hvor fokus var på at hygge mig og have det sjovt. Lyder lidt skørt at have det som mål og så løbe 500 km. samtidigt. Men det er ikke desto mindre sandt. Var rigtig godt forberedt fysisk og havde sparret med Casper så vidste hvad der ventede mig på ruten. Den mentale del ville blive hård. Men jeg var aldrig i tvivl om, at jeg ville gennemføre. En mental sejhed som jeg har opnået via mine tidligere ultraløb. Dog indrømmer jeg gerne at, farten blev sat op, da der manglede 100 km. Herfra skulle jeg “blot” ud på Pelly Farm og tilbage igen. Je kunne se at rekorden var indenfor rækkevidde. Nu blev kameraet pakket ned i tasken og de sidste ressourcer blev fundet frem.

DCIM101GOPRO

4. Hvad overraskede dig under løbet? Den mentale del overraskede mig meget. De sidste 4 dage løb jeg alene og snakkede kun med folk i depoterne. Var heldig at møde Torben når han kom ind og jeg samtidig forlod depotet. Ellers var jeg overladt til mig selv på ruten. Kun afbrudt af de 2 snescootere der kom og tjekkede vores sikkerhed en gang i døgnet. Min største frygt var at fare vild. Der blev brug mange mentale ressourcer på at sikre at jeg var på rette vej hele tiden. Det sammeholdt med at min GPS tracker gik tør for strøm sugede ALT energi ud af mig. Havde inden løbet hørt fra tidligere deltagere at 300 miles ikke nødvendigvis er 480 km. Jeg skulle forvente at ruten ville være 500+ km. Det lyder måske ikke så voldsomt når man sidder i DK og lægger taktikken, men når man står i minus 35 grader og har en klar forventning om at depotet skal være indenfor 30 minutter og så efterfølgende opdager at der er tæt på 2 timer endnu inden man kan blive tøet op – så kræver det mental styrke at fortsætte igen og igen og igen

DCIM101GOPRO

5. Kan du anbefale løbet til andre? JA… jeg kan godt anbefale Yukon Arctic Ultra til andre. Det er blevet et rigtig danskerløb med mange deltagere fra Danmark. Jeg synes der er en rigtig god stemning både før og efter løbet og med det begrænsede deltagerantal er der god mulighed for at få snakket med de andre løbere fra hele verden. Der er godt styr på arrangementet og Robert Pullhammer (løbsarrangør) klæder os løbere godt på inden starten.

 6. Nogen andre planer for 2014? Ultra Trail Mont Blanc

139244839448940200_resized

____________________________________________

Tak til Johnny for interviewet, og endnu en gang tillykke med sejren og den nye rekord på 300 Miles distancen til Yukon Arctic Ultra 2013!

– Andreas

Skriv et svar

