Hvad skal man vælge?!

Så er der pakket til Ice Ultra! Halvt forløsning,  halvt nervøst sammenbrud. For har jeg nu valgt det rigtige udstyr? Holder det? Vil det virke under de kolde forhold? Har jeg nok mad med? Har jeg for meget med? Det finder jeg ud af…

Maxim

Energi skal der til!

Der er ingen tvivl om at de 230 km. gennem den svenske iskolde ødemark bliver det hårdeste, jeg nogensinde har prøvet – også selvom distancen deles op i fire etaper. Jeg har trænet, så meget jeg kunne, hvilket jeg har skrevet lidt om her. Det kan jeg ikke gøre mere ved. Og så har jeg valgt udstyr og pakket, hvilket har fyldt ret meget, især de sidste par dage op til afgang. Jeg skal sige med det samme, at jeg har en fortid i Spejder Sport og derfor har en forkærlighed for deres produkter. Desuden har jeg noget Salomon-udstyr med, som er købt via det gavekort, jeg vandt i kraft af min samlede 3. plads til Salomon Trail Tour. Resten er udstyr, som jeg havde i forvejen eller selv har valgt, fordi jeg har ment, at det ville passe bedst til mine behov. Jeg vil i det følgende løbe igennem nogle af mine udstyrsvalg.

Snowcross

Skoene var der aldrig tvivl om: Salomon Snowcross. Jeg havde som sagt et Salomon-gavekort og skoen er bygget til de forhold, som jeg møder i Lapland. Der er pigge til greb på is, når vi skal krydse de mange søer og der er indbygget gaiter til den dybere sne. Desuden er skoen bygget op om en Speedcross, som er min favorit-trailsko. Til skoene har jeg lånt et par snesko, som er på den obligatoriske udstyrsliste, som kan ses her.

Sko og snesko.

Mit inderste lag kommer til at bestå af en Aclima uldundertrøje,  Devold underbukser og Devold lange underbukser, hvis det er koldt. Netop Devold synes jeg er noget rigtigt lækkert uldundertøj, hvor man får ret god kvalitet for pengene. Jeg har modellen Active med på etaperne og Expedition med til lejren. Forskellen er, at Active har lidt syntetisk materiale vævet ind for at forbedre svedtransporten, mens Expedition er tykkere og af ren uld. Af sokker har jeg et par indersokker fra Falke og et par ydersokker fra Point 6. Desuden bruger jeg også Salomons lægkompression.

Et udsnit af beklædningen.

Yderste lag, når jeg er i bevægelse, er Salomons Windstopper tights og Montbell Tachyon Anorak. Desuden har jeg to huer (tyk og tynd), to par inderhansker (tykke og tynde), skalluffer, buff i uld og neoprenmaske med.

Som ekstra isolering i tilfælde af hård kulde eller pauser, har jeg et par fibershorts fra Hagløfs, en fibervest fra Patagonia og en fiberjakke fra Helly Hansen med.

Desuden har jeg en taske, som arrangørerne transporterer for mig fra lejr til lejr. I må der være sovepose og tøj til lejren, intet andet. Min trofaste vintersovepose fra Warmpeace ligger i den sammen med bl.a. Patagonia softshellbukser og jakke og en Patgonia dunjakke.

Mad og energiindtag kommer til at have stor betydning for præstationen. Jeg har valgt Spejder Sports Real Turmat, der har frysetørret morgen- og aftensmad. Real er i den dyre ende, men jeg synes klart, at det er den producent af frysetørret mad, der smager bedst – og jeg har smagt en del gennem årene! Til nogle af dagene har jeg faktisk to portioner aftensmad med, så jeg kan spise en portion lige når jeg kommer i mål efter en etape og en portion mere, før jeg lægger mig til at sove.

Dagsrationer.

Ved siden af tørfoderet har jeg fået god hjælp af Mathias Kolringen fra Whiteout Adventures, der har hjulpet med energiprodukter fra Maxim. Til de korte etaper, der er mellem 44 og 50 km. lange, er der beregnet 3 energibarer og 3 gels af 100 ml. sammen med et helt rør af energidrik i tabletform og en portion recoverypulver. Til den sidste og lange etape, der byder på 90 km., er det dobbelt op. Ydermere har jeg nogle Shot Bloks, Ritter Sport chokolade og Anton Berg marcipanbrød med.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Til at slæbe det hele er valget faldet på OMMs Classic 32 sammen med en fronttaske og et remsystem til at holde mine snesko.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Drikkedunkene er klassikere fra alpinverdenen, nemlig Nalgeneflaske. De er bestemt ikke de letteste drikkedunke på markedet, til gengæld kan de tåle kogende vand og har isoleringshylster. Og så har de stor åbning, hvilket gør, at jeg kan blande recoverypulver i dem og bagefter få tømt dem ordentligt, så der ikke er pulverrester i flasken dagen efter.

Lygten er min Mammut X-shot, som jeg løb Hammer Trail med i 2013 og som reservelygte har jeg valgt en klassiker, nemlig Petzl Tikka. Arrangørerne kræver 5 sæt ekstra batterier.

Tak til alle jer, der har hjulpet med lån af udstyr og gode råd og vejledning. Man kan følge løbet her. Nu håber jeg bare, at jeg har valgt rigtigt…

Ice Ultra

Skriv et svar

