Interview: Ole Cramer

Hvordan/hvornår kom du i gang med løb?
Jeg var soldat i midten af 80erne, senere med kontrakt indenfor noget efterretnings patruljetjeneste, hvor jeg fik lært naturens love – overlevelse som patruljeføre for en 4 mands gruppe med arbejdsområde bag fjendens linjer!
Da det så stoppede havde jeg en masse energi der skulle brændes af! Da jeg boede i miljøet indenfor kapsejlads kom jeg ombord i et flyvepap af en havkapsejler som bagstagsgast og taktikker og brugte en masse fritid til dvs. sejladser, her skulle også bruges en masse motion såh på med løbeskoene igen, jeg havde jo brugt en del tid ved forsvaret med bla. at træne løb!

Ole Cramer 5

Hvordan/hvornår kom du i gang med ultraløb?
Jeg overhørte engang en samtale mellem et par løbere, den ene spurgte den anden hvorfor han ikke skulle løbe denne dag, den anden svarede at han lige havde deltaget i et 100km løb så han var lidt brugt! – 100km tænkte jeg på én gang DET skulle jeg da prøve!!!
Distancen tændte mig, jeg vidste godt at jeg var udholdende da jeg tit havde gået langt, flere nætter i træk med 45kg på ryggen i terræn inde ved forsvaret.
Såh efter at havde gennemført 4 marathon stillede jeg til start i 1995 ved Neuwittenbek 100km tæt ved Kiel.

Ole Cramer 3

Hvorfor ultraløb?
Jeg har altid haft en mening om at hvis der var flere distancer ved et arrangement, deltog jeg altid på den længste;)

Hvor går grænsen for, hvad du vil kaste dig ud i?
Hmm jeg forstår ikke spørgsmålet vedr. løb, men der er ingen der får mig op i en faldskærm el. elastikspring!

Bedste tider?
Marathon: 2:49:37 Hamburg 2001
100K: 8:39:20 Fjordland 2002

Foto fra Chiemgauer 100km

Foto fra Chiemgauer 100km

Hvordan ser din træning ud op til et ultraløb, eksempelvis 100K?
Målrettet og rodet, jeg har aldrig brugt træningsplaner ej heller pulsur.

Kan du beskrive de faser, følelser og tanker, du gennemgår under et 100K
løb?
Afhænger af hvilket byggeprojekt jeg er i gang med derhjemme dette kan jeg løbe og tænke en del på.
Men ellers bruger jeg omgivelserne til en positiv oplevelse, måske derfor har jeg det bedst med landskabsløb og særdeles trail.

Hvordan kommer du videre, når det begynder at gøre rigtigt ondt eller du
når trætheds grænsen?

Smerte har jeg efterhånden lært at fordrive vel og mærke muskelsmerte! Træthedsgrænsen hmm.. Jeg har da aldrig været træt – af Dorthe (kone) Wink

Foto fra Chiemgauer 100km

Foto fra Chiemgauer 100km

Spiser du en speciel kost og benytter du dig af kosttilskud/energidrik mv. ?
Jeg spiser hvad der kommer på bordet, da det er Dorthe der står for madlavningen men gerne pasta og allerbedst lasagne dagen før en event, samt drikke en masse af High5 energi source.

Du har et imponerende løbe-CV – hvilke resultater/løb er du mest stolt af
og hvorfor?

Verdon trail aventure Frankrig 2002 nr.50 ud af 250 startende og 180 finisher
Hamburg marathon Tyskland 2001 PR. 4min. pr. km

Se CV her!

De 3 løbeting/udstyr du er mest glad for?
Garmin gps
Ipod shuffle
Mobilen når jeg hænger ude på et træningspas og gået død – hallo er det Dorthe kommer du med bilen!!

Du deltog i 2008 i Chiemgauer 100 km i Sydtyskland, som Andreas skal løbe til sommer. Hvor udfordrende var terrænet? Der blev løbet på vandre stier eller græs ikke så meget klipper, dog var der da nogle passager hvor man næsten ikke løb da det enten steg direkte op i himlen eller nedløb med sten og klipper på stien.

Foto fra Chiemgauer 100km

Foto fra Chiemgauer 100km

Hvem ville du anbefale løbet til (løbserfaring)? Nåh et ultra løb af denne kalibrer vil jeg da nok mene at en del erfaring skal påregnes, gerne et par 100k eller timeløb (12 el. 24 timer).

Chiemgauer beskrevet med 5 ord?

Udfordrende Livsbekræftende Velorganiseret En stor naturoplevelse

______________________

Tak til Ole Cramer for det fine interview og ord ift. Chiemgauer løbet, som Andreas til juli vil forsøge sig på (100 miles distancen). Ønsker du at læse mere om Ole Cramer, så følg linket her.

– EXPL

Skriv et svar

