Mål for 2014

Jeg har i en længere periode gået og overvejet, hvad der kunne være sjovt at deltage i næste år. Eller rettere sagt, hvad ville motivere mig mest i 2014?! I min søgen efter nye udfordringer, var det først og fremmest vigtigt for mig, at løbene var forholdsvis økonomiske/billige at deltage i samt rejse til. Efter at have prøvet at krydse Atlanten for at løbe, er jeg blevet en smule træt af at skulle betale enorme summer penge, for at få lov til at løbe. Især da der findes et hav af alternativer rundt omkring i Europa. Det gik op for mig til Western States 100M sidste år, at det at rejse langt og skulle betale store summer penge, ikke nødvendigvis hævede glæden ved løbet. Og da jeg først var alene på sporet i fuld trav, mindede WS100 om alle andre løb – bortset fra at der ved hvert depot var 1 million skrigende crews medhjælpere – noget som jeg fremadrettet ikke nødvendigvis har behov for.

Derudover skal løbene i 2014 være forholdsvis nemme at få startnummer til. I 2011 rejste jeg til Manchester for at løbe Round Rotherham 50M, kun af den årsag at WS100 krævede det, før at jeg overhovedet kunne komme i betragtning til et startnummer. Da det løb var gennemført, var der stadigvæk kun 10-15% chance for at være blandt de heldige – et forløb der i dag kun får mig til at smile, og ikke noget jeg ønsker at gentage. Søger jeg startnummer til et løb, må oddsene gerne være større:)

Modsat vil et løb som f.eks. Chiemgauer 100M næste år, være en total kontrast.  Det er nemt at rejse til, billigt (både rejse og startnummer), nemmere at få startnummer til, og ikke mindst vil man være overladt mere til sig selv på ruten. Vigtigst af alt er det dog stadigvæk, at løbene skal være udfordrende, og give en oplevelse udover det sædvanlige. Natur, højdemetre og masser af single-trail spor er de elementer der er vigtigst i min søgen efter løb, for de plejer sjældent at skuffe:)

Chiemgauer 100k (rød), 100 M (lilla & rød)

Chiemgauer 100k (rød), 100 M (lilla & rød)

Mit første store mål for 2014 vil være Hammer Trail 100 Miles på Bornholm, hvor der skal løbes 6 runder + en prolog, for at nå de 160 km og cirka 4400 hm. Jeg glæder mig enormt meget til igen at konkurrere på ruten (Løb 50M i 2011), og ikke mindst til at teste mig selv af på 100M distancen i hårdt dansk terræn mod andre dygtige trail løbere. Gennemfører jeg løbet, vil det være mit første 100M løb i terræn. En gang før har jeg forsøgt mig på distancen (WS100), denne gang vil jeg dog stå ved startlinjen uden nogen former for skavanker og i markant bedre form. Jeg er en enorm fan af Tejn-IF, bl.a. pga deres høje niveau når det kommer til afvikling af trail konkurrencer. År for år vokser Hammer Trail løbene med henholdsvis 25, 50, 80 & 160 km i distance, og for en kort stund er de bedste af de bedste og hyggeligste løbere fra hele DK samlet på et spot (plus adskillige fra udland). Tilbage i maj havde jeg ikke mulighed for at deltage i løbene, men det holdt mig ikke tilbage for at tage derover alligevel, og bare nyde hele stemningen i selskab med alle andre. I 2014 ønsker jeg dog at løbe, og gerne klare mig godt. For mit vedkommende, vil målet være at nå i mål et godt stykke under 24 timer. Jeg fokuserer ikke på placering i nogen af løbene, men på at opnå en god sluttid og selvfølgelig få en super god natur oplevelse:)

Næste mål kommer til at være Chiemgauer 100 miles, som allerede nævnt ovenfor. Chiemgauer fandt jeg via listen over kvalifikationsløb for UTMB, tjek selv listen her! Chiemgauer er et tysk løb, der afvikles kort afstand sydøst for München. Arrangørens primære distance/fokus er 100 km, men de afholder også 100 miles løb samme weekend, hvor man blot de første 60-70 km kun har adgang til meget primitive depoter, uden personale koblet til. Netop af den årsag kræver arrangørerne at man har et vis kendskab til at færdes i alpint terræn, hvilket kun motiverer mig endnu mere!

Løbet har i alt 7000 hm, og pt ved jeg ikke hvad mit mål vil være ift. sluttid – det vil resultatet af Hammer Trail nok definere;) Plusserne ved dette løb, er først og fremmest at løbet ser ud til at tilbyde en masse fed trail i fantastisk bjergterræn. Derudover koster det nærmest ingen penge, er nemt at komme til med fly via München og chancen for at få fingrene i et startnummer er i top. Man løber en runde modsat Hammer Trail på Bornholm (6 runder), og jeg forventer at løbet vil være meget udfordrende, både mht til terræn og klima. Det skal nok blive fedt, det ser i hvert fald ud til at Ole Cramer havde en fest i år på 100 km distancen. Jeg elsker hans citat i videoklippet nedenfor; ‘40 km brugte jeg 6 timer på, det er jo vanvittigt!’. Se selv her:

Sidste mål i 2014 satser jeg på bliver et fladt løb, gerne i DK. Jeg har længe gået med tanken om at teste mig selv ifm. et fladt 24 timers løb, hvor man typisk løber i runder af 1-3 km. Det kan nok for de fleste lyde komplet åndsvagt, og måske dødkedeligt sammenlignet med de to andre løb, MEN uanset hvad andre tænker, så må jeg blot konstatere at jeg pt har en enorm motivation for at afprøve den type konkurrenceløb. Og skulle det ende med at jeg keder mig halvt ihjel halvvejs gennem løbet – jamen så er jeg da bare blevet det klogere. Jeg har pt ikke noget overblik over, om der overhovedet er et dansk 24 timersløb i efteråret 2014. Hvis ikke, må jeg søge i f.eks. Skandinavien, for som allerede nævnt, at undgå at skulle betale 5000 kr, bare for at få en flybillet dertil!

Jeg krydser fingre for at 2014 bliver et fantastisk år, uden skader men med en masse naturoplevelser:)

– Andreas

5 responses to “Mål for 2014

  1. Haii
    Nej jeg gennemførte ikke den fulde distance kom ud på 88k!
    Jeg fik problemer med mine tær da mine sko nok passede for godt, ved nedløb kom jeg frem i skoende hvilket resulterede i en del blå negle som var meget smertefuldt.
    Måske godt det samme da jeg ikke havde fået lagt lys ud ved depotet før den sidste opstigning, senere fik jeg da også at vide at det ville havde været komplet umuligt forcere nedstigningen uden lys!!!
    Denne event er i en klasse hvor du flere steder på ruten må affinde dig med at gå, da stigningerne er temmelig stejle!
    Dog er den ikke et offroad men trail, mange steder på sti eller grusveje.
    Jeg ser frem til en beretning engang til næste år😉
    Mvh. Ole Cramer
    ps. glæd dig og tag dig tid til at nyde nogle fantastiske udsigter!!!

Skriv et svar

