Hvalsø Trail Tour – Uventet succes

Den første udsolgte afdeling af Salomon Trail Tour fandt sted i går i Hvalsø, hvor 350 deltagere havde tilmeldt sig løbet. Solen var desværre fraværende, men heldigvis var de tilmeldte klar på lidt af hvert – og her spillede regn ingen rolle! Jeg havde satset fra starten af at løbe med på 10 km ruten, såfremt at der var tid til det (jobbet skal jo også passes). Heldigvis gav chefen ok tegnet, og afsted gik det kl. 11 – 10 km mtb rute lå forud med over 200 hm. Ruten lagde godt ud med stigning på aller første meter, hvor en gruppen på toppen af bakken allerede havde lagt sig i front. Jeg tilsluttede mig gruppen, og sammen blev der hurtigt afstand til resten af feltet mes vi løb rundt om det sydvestlige hjørne, omkring en fold stor med køer. Jeg var meget opmærksom på mit knæ først og fremmest, men også hvorvidt om tempoet var for højt. Jeg skulle nødig blive ‘kvalt’ halvvejs på ruten, pga. mit iver for at løbe om podieplacering. I stedet ville jeg løbe i et rask tempo, nyde ruten og undgå skader,  for formen var jo alligevel ikke noget at skrive hjem om!

8876337107_9735bd00e4_o

Efter at vi havde rundet folden og løb tilbage mod målområdet hvor vandpassagen lå og ventede, begyndte jeg at sakke bagud. Det gik for hurtigt, og jeg var ikke i tvivl om at podieplacering ville være umuligt. Rytmen var svær at finde, og vandpassagen gjorde det ikke nemmere da søen var overraskende dyb, med vand og mudder til knæene. Min krop var tydeligvis hæmmet af mangel på trail løb, og konkurrence elementet gjorde det kun værre. Jeg kiggede meget på uret, var dårlig til at ligge mig ‘ned’ i svingene og jeg frygtede lidt for at det ville fortsætte hele løbet. Men stille og roligt kom mit løb mere i flow, og jeg begyndte at glemme tid og sted. Jeg ved ikke hvad der gjorde udfaldet, måske skulle der blot et par kilometer til, før at kroppen blev rigtig varm og sindet fik lov til at svæve lidt væk fra tid og stress. Det føltes skide godt! Den gode stemning blev også kun bakket op ad at jeg ikke kunne se 6. pladsen bag mig, og at knæet ikke mindst ikke gav nogen former for ubehag eller problemer. Dette øjeblik havde jeg ventet på i jeg ved ikke hvor lang tid:)

Hvalsø 2012

Hvalsø 2012

Sporet var overraskende teknisk udfordrende. Utallige rødder samt hårnålsving dominerede ruten, hvilket selvfølgelig havde sin betydning for præstationen. Første del oplevede jeg som værende en hårdeste, nok pga. at jeg ikke havde flow men bestemt også pga. de små men stejle bakker. Bakkernes forskellige karakteristika ses også tydeligt på højdekurven:

Hvalsø hm

På vej mod mål kunne jeg fornemme, at 6. pladsen bag mig nærmede mig stille og roligt. Mit tempo kunne ikke hæves, og derfor måtte jeg blot indse, at det kun var et spørgsmål om tid før at han løb forbi. Med 700 meter igen skete det så, han smuttede forbi og jeg løb i mål som 6’er. Min kondition taget i betragtning, så var det sgu en ok placering:)

Sportpicture.dk

Sportpicture.dk

Hvalsø løbet kan bestemt anbefales, sjovt spor med masser af udfordringer – både til den tekniske og knap så erfarne!

– Andreas

Skriv et svar

