Genoptræningens første skridt

Operationen i onsdags gik heldigvis godt, og meldingen da jeg vågnede fra narkosen (og morfinen) bragte smil frem, da der ‘kun’ var tale om en 1*1 cm brusk skade, ved øverste højre knæskals hjørne. Årsagen mente lægen var slid ved nedløb, hvor at lårhovedet havde slidt hårdt op mod knæskallens inderside, og derved brusklag. Når man fjerner brusk er der åbenbart 5 grader, hvor min skade var en grad 2. Så helt slemt var det ikke, og vigtigst af alt betød det ingen menisk skade eller andet. JUHUU!

EMS behandling til Man U kamp

EMS behandling til Man U kamp

Status er nu, at jeg i 4 dage har gået med en enkel krykke, men i dag er jeg begyndt at gå uden. Jeg har ingen smerter, knæet er klart mindre væskefyldt og alt føles normalt. Ligeledes er jeg i mindre grad påvirket af alle medicinen og bedøvelsen som jeg fik i onsdags. Det har været meget tydeligt, at stofferne har siddet i kroppen, og betydet at overskud og energi har været ved et lavpunkt. Men nu hvor det hele vender, bringer det stor glæde. Dog er intet sikkert endnu, og træningen netop kun begyndt. Det har betydet behandling 2 gange indtil videre med EMS behandling, hvilket vil betyde elektrisk stød via elektroder fra et 9 V batteri. Her er der uden tvivl tale om en tilvænningsperiode til at starte med, for F..K det er en mærkelig fornemmelse at sætte stød til musklerne. Fokus har været på quadriceps, og det er gået godt indtil videre. En stor fordel for mit vedkommende har dog været, at jeg har dag 1 har kunne støtte på benet. Tabet af muskelstyrke er derfor markant mindre ift. 2008, hvor jeg gik med to krykker og et dinglende højre ben i 2 uger, efter en lignende operation. Mine benmuskler bliver nu konstant aktiveret naturligt gennem hele dagen, og EMS maskinen er derfor kun supplerende behandling, samt hjælp til hurtig restitution fremadrettet, når jeg begynder at løbe igen. Hammer Trail 100 M vælger jeg nok at droppe desværre, men ønsker ikke at gamble med kroppen – for den skal det også være sundt!

Men så er det jo heldigt at andre kan give den gas:

– Andreas

Skriv et svar

