Glæden ved fysisk aktivitet

Meget i denne verden kan diskuteres, men en ting er sikkert. Kroppen er, og vil altid være, skabt til at skulle bevæges. Modsat menneskeskabte materialer (jern, stål, plastic etc) der slides ved brug, opbygges kroppens muskler, sener, knogler, ligamenter mm, hver eneste gang man træner den fornuftigt. Dette faktum må siges at være uundgåeligt, og noget som alle bør og må acceptere.

David B. Pedersen - interview på torsdag

David B. Pedersen – interview på torsdag

Et eksempel på hvad der sker med kroppen når den ikke bevæges, oplevede jeg, da jeg som 19-årig begyndte som udkørende hjemmehjælper. Her var der flere rare og skønne borgere som desværre havde gangbesvær af den ene eller anden årsag, og som det meste af tiden var stillesiddende. Her gik det for første gang rigtigt op for mig, hvor vigtig motion er, for at menneskekroppen kan fungere som den er tilsigtet. Med dette faktum ‘slået ud i sten’, gør man det kun nemmere for sig selv, hvis man først og fremmest finder glæden ved bevægelse – glæden ved at komme ud og få sved på panden. Om det så er håndbold, rulleski, havkajak eller for den sags skyld løb, er jo op til enkelte. Der findes i dag et væld af forskellige sportsgrene, og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forestille mig, at ingen af nutidens muligheder inden for bevægelse ikke kan motivere en til at komme ud. Jeg er så utrolig heldig, at jeg i min yngre dage har prøvet en masse forskellige sportsgrene, og den vej har fundet frem til den idrætsgren der motiverer mig mest, løb. Derfor er det trist, at muligheden for at være fysisk aktiv fra i morgen af tages fra mig, da jeg i morgen formiddag skal gennemgå en kikkertundersøgelse på dag-kirurgisk afdeling på Hillerød Sygehus. Perioden jeg går i måde vil bestemt være udfordrende, især mentalt. For at hjælpe mig selv lidt igennem den kommende inaktive periode, har jeg anskaffet mig en EMS, Elektrisk Muskel Stimulator, som via lavstrømssignaler, vil kunne aktivere mine benmuskler, selvom at jeg er stillesiddende. Fysiologisk vil den selvfølgelig udgøre en forskel, men rent mentalt tror jeg også at perioden bliver nemmer at gennemgå, da jeg mindsker tabet af den styrke jeg har opbygget. Ved brug af en EMS kan man altid starte en diskussion om hvorvidt det er snyd eller ej. Det må være op til den enkelte af jer at træffe den beslutning, men for mit vedkommende er det helt fair, og er hverken farligt/ulovligt eller svært at komme til. Ønsker man info om effekten, så tjek Michael Arnsteins foredrag, som blev lagt på bloggen d. 13/2:) Han er meget tilfreds i hvert fald..

Elektrisk muskel stimulator

Elektrisk muskel stimulator

I dag havde jeg et skønt træningspas, som i høj grad mindede mig om min cykeltur i 2008. Det var en tur meget lig den i dag, da det var dagen inden min knæoperation i højre knæ. På det tidspunkt var jeg ansat i Forsvaret og igang med en Sergentuddannelse, men skaden kom efter 3 måneders værnepligt, hvor jeg var uheldig at få en mindre flænge i brusken omkring underkanten af Patella knoglen (knæskal). Præcis som i dag, var det en mærkelig følelse at kunne være fysisk aktiv, men hele tiden have tanker om operationen der lå i den nærmeste fremtid. Heldigvis var resultatet af knæoperationen tilbage i 2008 prængende – jeg har aldrig haft så godt et knæ som efter operationen, og dette resultat håber jeg selvfølgelig vil gentage sig igen i morgen. Det må tiden vise:)

Lov mig at nyde, at i kan bevæge jer og være fysisk aktive, det er ikke alle der har den ‘luksus’. Her på bloggen vil man kunne følge genoptræningen hvis det skulle have interesse, men der er vel ikke mere at sige, end at vi ses på den anden side:) Til det skal vi have en god gang musik, denne omgang P3’s uundgåelige. Og så skal i glæde jer til at læse et spændende interview med David Bonde Pedersen på torsdag, en ung herre/ultraløber, der for et halvt år siden gennemførte et ultra etapeløb i Peru (billede ovenfor).

– Andreas

One response to “Glæden ved fysisk aktivitet

Skriv et svar

