Interview: Jørgen Leschly Thorsted

Som nævnt tilbage i starten af januar, vil der ske forskellige betydningsfulde tiltag her på EXPL bloggen i 2013. Et af tiltagene er flere spændende interviews af danske og såvel også udenlandske eventyrslystne mennesker, som til hverdag dyrker enten langdistance løb eller anden form for ekstremsport. Det første af slagsen kommer her, hvor vi har været så heldige at få en god snak med den danske “eventyr-nyder”, Jørgen Leschly Thorsted. Jørgen Thorsted drager i næste uge afsted til Canada, hvor han skal deltage i verdens absolut koldeste ultraløb, Yukon Arctic løb. Distancen som Jørgen i år har valgt er på svimlende 692 km, hvor han selv skal slæbe udstyr med. Det betyder at taktikplanen strækker sig over en 10 dages periode, hvilket må siges at være noget unormalt for et klassisk ultraløb. God læsning!

– Fortæl kort om dig selv (job/løb):
Jeg arbejder i et pensionsselskab og har et fantastisk job hvor jeg arbejder med min passion – at få pension til at blive hvermands eje og skabe løsninger der er enkle og løser opgaven – ha’ mest når der ikke længere kommer en løn. Jeg er desuden tilknyttet vores program Ideer for Livet som ambassadør for Skandia, og jeg har valgt at arbejde med og for Mandecentret.
Løbsmæssigt kom jeg sent i gang – jeg løb mit første marathon i 2004 hvor jeg var midt i fyrrene og jeg havde ikke løbet meget før, og var det man kalder lidt godt i stand. I dag løber jeg vel ca. 60 km i snit om ugen og mere op til de store løb. Jeg har stor glæde at vores løbeklub på arbejdet hvor jeg løber med om tirsdagen og ellers løber jeg alene – derudover dyrker jeg spinning eller cykling (når det er varmt) og svømmer lidt en gang i mellem.

Yukon 5 Jørgen

– Hvad har du af tidligere erfaringer inden for ultraløb?
Jeg stillede første gang til start i 2009 på Marathon des Sables – men måtte udgå på den sidste dag med et overbelastet knæ og en infektion i underbenet. Siden er jeg kommet i mål på de 250 KM marathon des sables i 2011 og 2012 – hvor jeg i 2012 skar en pæn bid af tiden fra året før og kom ind på en plads midt i 400 af de over 800 startende. Jeg prøvede og gennemførte også Yukon Arctic Ultra 100 miles(160KM) i februar 2012 i tiden 44 timer og havde et godt løb og en fantastisk oplevelse.

Yukon 1 Jørgen

– Hvad får dig til at vælge et 692 km langt løb i ekstrem kulde?
Når jeg træner til MdS er peak træningen i Jan-Mar altså i den kolde og mørke tid og jeg opdagede at det passer mig godt –jeg kan godt lide at løbe i mørke og jeg har intet imod kulden og det lidt sure vejr – tværtimod syntes jeg at det er fedt – når det er overstået. Jeg ville gerne prøve et lidt længere løb end de 160 km. Jeg var ked af at jeg ikke skulle videre da jeg kom i mål i 2012 og derfor ville jeg gerne prøve igen – syntes at det ville være en passende udfordring, at når jeg nu var derovre alligevel, så ikke nøjes (LOL NØJES, HAHA) med 515 km, så jeg tog munden fuld.

Yukon 2 Jørgen

– Hvordan finder du motivationen og troen på at du opnår succes?
Jeg løber som fortalt for Mandecentret tidligere har jeg brugt min ultraløb til Mødrehjælpen og Natteravnene og samlet penge ind til dem da det er god motivation at have bundet sig op på noget til gavn for andre. Så har jeg ligesom noget i klemme! Troen kommer fra at jeg opfatter ikke mig selv som en rigtig atlet. Og jeg har opdaget at vi almindelige mennesker kan få nogle fantastiske oplevelser i disse løb og så kan “de andre” ellers løbe på tid, hvis de har lyst. Jeg er på FERIE – jeg mener det – det er ren ferie – væk fra det hele på oplevelse – bruger min krop og skal ikke tænke på alt muligt andet – bare være i det – flytte foden og sørge for at passe på kroppen, og give den energi og lidt hvile engang i mellem. Så kan vi alle være med, og det er så super fedt og giver så meget mere til livet og et boost at komme hjem med!

– Har du nogen specifik taktik når løbet skydes i gang?
Jeg skal i mål uden at skade mig selv! Jeg har mentalt delt løbet op, da der er 3 steder hvor jeg har ”dropbags” hvor man kan komme indenfor – det er mine delmål, om det passer med tiden at jeg også kan hvile mig indenfor. Dog har jeg en mere løs holdning til netop denne plan, men jeg håber at jeg kan få det til at passe. Ellers gælder det ”bare” om at finde min egen rytme, nyde nuet og naturen og være i det. Det varer ikke mere end ca. 10 dage og så er det slut – det jo ingen tid – så det gælder om at nyde det!

Yukon 3 Jørgen

– Hvor meget energi indtager du pr døgn under løbet?
Jeg deltager under løbet i et tysk rumforskningsprogram og skal derfor have en masse udstyr på – så bagefter ved vi meget præcist – hvad jeg har forbrændt – jeg har ca. 7.000 kcal med selv til hver dag og ved check points får vi 1 måltid – så det burde være nok…. Jeg regner med at jeg skal være fysisk aktiv ca. 12-15 timer pr. dag incl pauser undervejs….resten af døgnet er i soveposen!

– 3 vigtigste udstyrsgenstande?
Min slæde – min sovepose og mine termokander….

Yukon 4 Jørgen

– Hvad skal du fragte af udstyr & hvordan fragter du det?
Puha det er meget – jeg har: Sovepose, Bivy, liggeunderlag, brænder, fuel, snesko, sneskovl, pigge, mad, termokander, slik, snacks, nødder, varmere tøj, extremt varmt tøj, handsker, luffer og meget varme luffer, overtræksstøvler til ”overflow” og GPS. Bare for at nævne lidt…. Og vægt mæssigt ligger jeg vel omkring 20+ kg inkl slæden.

_________

Skulle man ønske at læse mere om Jørgen og hans bedrifter til Yukon Arctic race, kan man via linket her, høre et podcast fra sidste års deltagelse. Derudover skal det nævnes, at Jørgen kan følges på hjemmesiden “Run2Support.dk“, hvor du kan læse mere om hans bedrifter samt flotte bidrag.

Tak Jørgen for det fine interview og held og lykke med den lange strækning!

– Andreas

2 responses to “Interview: Jørgen Leschly Thorsted

Skriv et svar

