Race plan 2013 – 1. halvår

Tankerne har især efter Spartathlon kredset meget om hvad der skal ske i 2013. Asfalt eller single trail, 50 miles eller 100 miles… Eller måske længere? Ligeledes har jeg tænkt meget over min træning, som jo kan og må ses som værende en stor del af vejen til at opnå målene! Skal jeg styrketræne, cykle, løbe intervaller? What to do?!?

Der er mange valg, mange løb og muligheder for egne projekter. Og det er fedt, jeg elsker alle de valgmuligheder der i dag findes inden for ultraløb uanset hvor man bor i verdenen (selv Antarktis:)), men i “start-tænke-fasen” virker det hele sgu lidt uoverskueligt! Nemmere er det med valg af træning frem mod målene. De ting jeg kommer til at dyrke ved siden af de lange træningspas, skal være idrætsgrene der motiverer mig i en vis grad. For ellers ved jeg at det kun er et spørgsmål om tid, før at jeg droppe det. Det gælder her om at være ærlig overfor en selv!


I forhold til race-planen for 2013, vil jeg først og fremmest deltage i Thy Trail Marathon til februar. Jeg har valgt løbet pga. dato og location, da det ligger tidligt på året og samtidig byder på en smuk dansk naturoplevelse. Thy Trail Marathon vil være et b-løb for mit vedkommende, altså et løb hvor jeg vil prøve at gøre det godt, men i sidste ende er fuldstændig ligeglad med tid og placering – 42,2 km er ikke min distance, uanset terræn.

Derudover satser jeg på Salomon Hammer Trail 100 miles i maj. For halvandet år siden løb jeg 50 miles i den smukke, klippefyldt natur, hvor jeg oplevede stor succes med mit første trail løb. Nu skal jeg prøve med 6 runder frem for 3, altså 160 km med 4000 højdemeter plus en masse dejlige UTMB point. Mange dygtige og fantastiske trail løbere vil stå klar til 2013 når skuddet lyder, og jeg glæder mig som et lille barn!!!


Sidst men ikke mindst vil jeg søge en plads til Rudersdals 24run. Det eneste problem er at løbet ligger tæt op ad Salomon Hammer Trail, og at benene stadigvæk vil være tunge. Især i dette løb ville jeg satse på en top-placering (a-løb), og det ville dermed være træls ikke at have gode ben på dagene pga. manglende restitution.

I forhold til træningen er status pt., at jeg først og fremmest skal have styr på benet. Tro det eller ej, men blot fordi at jeg gennemførte Spartathlon, betød det ikke at skaden var ovre. Den rumsterer stadigvæk når jeg sætter tempo i terræn, og derfor skal jeg på tirsdag til lægen, og “kræve” en CT-scanning. Nu vil jeg sgu vide hvad der er galt! Jeg frygter at det vil kræve operation, men gider ikke tage forskud på bekymringerne..

Første styrkepas + interval

Dog har jeg allerede gjort mig et par tanker omkring den fremtide træning. Fokus vil til at starte med være mellemlange ture i terræn, funktionel styrketræning med fokus på balance frem for tung vægt og sidst men ikke mindst interval træning. Første træningspas startede i dag, med 30 min intenst styrketræning uden pauser, efterfulgt af 4 * 300 meter interval arbejde / 100 m pause. Det var faktisk udmærket, og jeg tror på at denne kombi er løsningen for at jeg fremover vil kunne løbe hurtigere og samtidig kunne undgå skader, som ellers har præget 2012. Jeg krydser fingre!

– Andreas

Skriv et svar

