Interview: Moses Lovstad

Moses alias Trailløberen, deltager her i weekenden i UTMB i selskab med over 2000 andre gale trail løbere. Løbet er cirka  168 km langt, hvor der skal bestiges 9600 højdemeter i takt med at man løber moduret, rundt om Mont Blanc. Derudover ser vejrudsigten ud til i år, at stille ekstra krav til deltagerne pga. regn/kulde mm, men mon ikke vores danske vikinger nok skal komme igennem. Moses er klar på regn og slud, Moses er klar – uanset hvad:)  I forbindelse med Moses deltagelse, stillede vi ham nogle spørgsmål – læs svarene her og husk at sidde klar ved computeren på lørdag, hvor Ragnarok bliver skudt i gang:)

– Hvorfor har du valgt at løbe UTMB?

Fordi jeg elsker trailløb, bjerge og store udfordringer. Desuden er UTMB det største inden for trail-ultraløb, med det hårdeste felt. Så der er mulighed for at måle sig med de bedste i verden.

– Hvordan har du forberedt dig til at løbe et løb med så mange højdemeter – og føler du dig velforberedt?

Jeg føler mig rigtig godt forberedt, til trods for at jeg ikke har løbet så mange højdemeter som jeg gerne ville. Hvilket altid er svært når man bor i Danmark. Til gengæld løber jeg næsten alle mine ture i terræn eller med elementer af terræn, hvilket hjælper en hel del.

– Hvad er dit mål i løbet? At gennemføre/tid/placering?

Mit mål er at nyde løbet så længe som muligt og selvfølgelig fuldføre det. Tiden er det svært at spå om. Særligt med en vejrudsigt der lover blæst, sne og 5-10 minusgrader. Placeringen er jeg på ingen måde herre over og jeg ønsker kun mine konkurrenter det bedste. Konkurrencen for mig at se, er mellem mig og terrænet.

– Hvilke sko løber du I – og hvilke har du haft til vurdering frem mod UTMB?

Min holdning til sko er generelt at; komme så tæt på underlaget som muligt, for at få den optimale føling med det man løber på, have en så åndbar sko som muligt for at undgå vabler og for den hurtigt kan drænes efter vandpassage samt at den har det rette greb i sålen i forhold til terrænet. Der kan Inov-8 noget og sætter standarden i øjeblikket. Jeg løber i Inov-8 helt nye Trailroc 245 som har 3 mm. drop. Havde egentlig valgt en f-lite 230 da det var usikkerhed om de nye sko ville nå frem i tide. Trailroc´en er dog lidt bredere passer min fod perfekt. Den minder meget om landvejsskoen RoadX 233 som jeg har løbet lange ture i hen over sommeren. Tidligere har jeg brugt Inov-8 Roclite 295 til de lange bjergløb men føler at den er blevet for høj i hælen til min nuværende løbestil.

– Hvor meget vejer din rygsæk uden væske?

Den vejer mellem 1,7 og 2,5 kg. afhængig af hvad hvilken rygsæk og hvad grej jeg vælger på dagen. Med den skumle vejrudsigt i mente har jeg forberedt et reserve setup som er bedre gearet til vintervejr, end det jeg oprindelig havde tænkt, som nu også var ret omfattende. – Hvad er din strategi med væske og energiindtag?

Reglerne i løbet er ret stramme og man må f.eks. kun tage vand med ud fra væskedepoterne, ikke cola eller sportsdrik (som normalt). Derfor løber jeg med en Inov-8 rygsæk med væskeblære. Fra starten er den fyldt med sportdrik (High5´s 4:1) som jeg også har med i breve til at fylde efter med. Ellers kører jeg på Nathan Katalyst elektrolyte brustabletter, GU gels og Cliff Shotbloks (vindgummi-agtig energi med koffein) og lidt Raw-bar til sent i løbet hvor jeg ikke gider spise gels mere. Til Hammertrail kørte jeg hele vejen med Shotbloks uden at blive træt af dem.

– Hvordan har udsigterne til koldt vejr og sne påvirket dine sidste dages forberedelse?

Først og fremmest har jeg glædet mig mere, da jeg hellere vil have kulde end den varme som der var udsigt til i sidste uge. Største bekymring i den forbindelse er at de måske vælger at aflyse eller afkorte ruten. Det ville være mega-nederen. Men rigtig ”Viking-vejr” er jeg ikke bange for. Den del af pensum kan jeg bare.

– Tror du dårligt vejr vil være til din fordel i forhold til de andre løbere?

Det vil klart være til min fordel i forhold til sydeuropæiske løbere. Sidste år til TranGrancanaria hvor jeg virkelig frøs og led i bjergene (regn og ned til frysepunktet) kunne man tydeligt se at det påvirkede spanierne meget mere.

– Der er mange der følger med i din træning og dit løb til UTMB på både Facebook og andre steder. Lægger det et ekstra press på dig? Og synes du i så fald, det er positivt?

Det er kun positivt pres og mine egne forventninger til mig selv er altid højere end omverdenens. Jeg er også med for at lære. Så hvis jeg ryger ud på røv og albuer vil jeg nok mere se det som en lærestreg end et nederlag. Men jeg er super glad for at så mange følger med påwww.moseslovstad.com og på http://www.facebook.com/trailloeberen, det giver mig ekstra energi.

– Vi ved, du tager stave med til UTMB. Hvorfor løber du med dem? Og har det været en nem beslutning at have dem med?

Ja jeg bruger lette alu-stave fra Mountain King, som for mig er en ”no-brainer” når man kommer fra Danmark og ikke er vant til de mange højdemeter. De hjælper utrolig meget på at aflaste knæ, både op og nedad. Hvis man har styrken er det selvfølgelig hurtigere uden, men det er meget få der har det. Selv en stor del af elite-løberne bruger dem.

Hvem vinder UTMB 2012?

Det gør Sebastian Chaigneau håber jeg. Han er en super sympatisk gut. Men der er vel en 10 stykker der alle kan vinde. Hos kvinderne tror jeg på Lizzy Hawker eller Emma Roca.

– Hvilken dansk deltager krydser målstregen først?

Det gør jeg. Men jeg håber alle kommer godt igennem ikke mindst Peter Bower som har forsøgt sig nogen gange.

Og så et par lidt mindre seriøse bonus-spørgsmål:

– Hvem på ruten vil du helst give en high-five?

Mine børn. Men det bliver forhåbentlig næste år…

– Vi ved du er stor tilhænger af Inov8’s sko. Ville du deltage, hvis alle skulle benytte sig af sko fra Hoka One One?

Det tror jeg sgu ikke  Det burde ikke være lovligt at løbe med stylter

– Hvor lang tid tror du, at du ville kunne følge med de forreste i feltet?

Mellem 100 og 200 meter vil jeg tro. Så er de billeder taget!

– Vi synes, det er meget positiv, at du støtter de danske hospitalsklovne mens du løber UTMB. Men vi synes, det vil være god stil, hvis du i den sammenhæng løb løbet udklædt som klovn. Hvad siger du til det?

Jeg var for nærig til at købe det blå krølhår der kunne matche Team Suunto / LØBEREN tøjet men jeg har da en klovnenæse med. Håber at få samlet lidt penge ind til Danske Hospitalsklovne som er presset økonomisk i øjeblikket. Du kan være med på https://www.betternow.dk/trailloeberens-utmb-indsamling-til-danske-hospitalsklovne

Tusind tak til Moses for svarene. Vi ønsker ham alt mulig held og lykke i weekenden.

– ExploringTheLimits

One response to “Interview: Moses Lovstad

Skriv et svar

