Så går det løs!

Det er nu dagen før dagen hvor Hammer Trail 2012 løber af stablen på Bornholm! Og jeg glæder mig helt vanvittigt meget til at komme ud og teste mig selv af på 50 miles distancen! Det er første gang, jeg deltager i et ultraløb og er meget spændt på, hvordan min krop reagerer på at løbe så lang tid uden afbræk af cykel eller andet, som i adventureraces.

Jeg synes min fysiske og mentale forberedelse op til løbet har været rigtig god. Jeg føler mig godt løbende og har fået løbet nogle ture, som har givet mig selvtillid og troen på, at det nok skal gå godt! Så er det bare spørgsmålet hvor godt🙂

Jeg har helt klart en målsætning om at komme under “bæltespændetiden” på 10 en halv time, men min taktik er at løbe efter ca. 9 en halv. Den mest ukendte faktor er terrænets sværhedsgrad og betydningen af at løbe i mørke de første mange timer. Jeg har svært ved at vurdere, hvor meget (hvis overhovedet noget) tid det koster.

Træningen de sidste par uger har været meget lystbetonet og præget af undervisningen på studiet. Jeg har blot haft fokus på at holde kroppen ved lige og give den masser af tid til at komme helt ovenpå efter hver træning. Jeg føler mig derfor 100 % restitueret og klar til at yde optimalt i morgen og overmorgen!

Udstyr og energi
Jeg har efterhånden fået testet alt mit udstyr godt og grundigt igennem og er sikker på, at alt mit udstyr fungerer, som jeg gerne vil have det.

Idet de 80 km til Hammer Trail bliver løbet 3 gange rundt på en 25 km rute vil jeg have mulighed for at udskifte udstyr undervejs. Jeg vil derfor bruge forskellige rygsække og vandblærer for at gøre skiftene så nemme og hurtige som muligt! Herunder har jeg skrevet en liste med noget af det udstyr jeg tager med til øen:

Rygsække:
Salomon Skin-Pro 14+3
Osprey Talon 22 (stor, men en god ven)

Pandelamper:
Silva Trail Runner
Petzl Tikka

Sko:
Salomon XR Crossmax
Salomon 3D Ultra 2

Tøj:
Icebreaker 150 uldundertrøje
Skins A400 underbukser
CEP Sleeves
Gore lange tights
Injinji tåsokker i merinould
Gore løbejakke
Buff
Salomon Exo S-lab shorts (evt. om morgenen)

Diverse:
Gipron 310Mont Blanc – Stave
Ipod Shuffle

Undervejs på turen vil jeg drikke High5 Isotonisk energidrik og regner med at indtage 5-600 ml i timen. Derudover vil jeg spise Squeezy Gels og energibarer/chokoladebarer. 1-2 gels i timen og 1 bar i timen (Flere gels og færre barer hvis maven har svært ved at arbejde med barerne).

Endelig vil jeg senere i løbet bruge ta’-selv baren ved hoveddepotet, alt afhængig af, hvad jeg har lyst til🙂

Jeg håber, at jeg bliver i stand til at håndtere de udfordringer, der helt sikkert kommer undervejs. Men jeg er sikker på at den fantastiske natur og alle de andre glade trailløbere vil være med til at holde mit humør højt hele turen!

Arrangørerne vil forsøge at dække løbet live på deres Facebookside og på deres hjemmeside. Så hvis du er interesseret i at følge med, så tjek disse sider ud. 100 miles skydes igang fredag kl. 19 og 50 miles fredag kl. 23.

Inden jeg tager ud på den sidste lille luntetur før løbet kommer jeg med et forsigtigt gæt på vinderne på de to distancer: 100 miles: Henrik Leth Jørgensen; 50 miles: Ricky Lightfoot.

Rigtig god weekend!
– Thomas

Skriv et svar

