Træning i Chamonix med masser af højdemeter

Andreas og jeg drog i lørdags mod de franske alper for at få nogle dage, hvor vi kunne få en masse højdemeter ind i træningen. Planen var at løbe fra Chamonix til Courmayeur på de to første dage og derefter have en dag i området omkring Chamonix.

Med os på turen var Brian, som er fotograf på Andreas’ dokumentar-projekt. Så en del af planen med turen var også, at de skulle have nogle flotte optagelser med hjem.

Ramt af alpevejret

Hjemmefra havde vi løbende fulgt med i vejret omkring Chamonix på yr.no, så vi havde godt set, at de foregående uger havde budt på rimelig store mængder sne. Det var derfor lidt spændende at se, om sporene højere oppe i terrænet var løb-bare.

Det var de ikke🙂

På trods af vores jubel-optimisme og forsøg på at overbevise de lokale, om at vi sagtens kunne løbe til Courmayeur, måtte vi indse, at der simpelthen var for meget sne til at løbe over tregrænsen. Vores plan hjemmefra blev derfor modificeret, og vi tog istedet udgangspunkt i Chamonix hver dag og løb så ture ud-og-hjem.

Flyveturen og bus-transport til Chamonix forløb dog lige efter planen og 5 timer efter vi forlod lejligheden i København stod vi på torvet i Chamonix – det er jo fantatisk, at der ikke er længere til denne charmerende by med så mange muligheder for bjerg-sport.

Buschauføren fra Cham-Express fortalte os på turen fra Geneve til Chamonix, at vi var heldige. Der var faldet virkelig meget godt sne, så skiforholdene var perfekte🙂 Lidt ærgerligt at Randonee-skiene stod derhjemme, og at det blot var løbesko, vi havde i tasken!

Træningen

På trods af de ikke-optimale vejrforhold blev det alligevel til tre helt fantastiske dage med super god træning, der efterlod vores benmuskulatur godt brugte i flyveren hjem onsdag morgen.

Om søndagen stod vi op til regnvejr i dalen og sne oppe i bjergene. Vi brugte dagen på at få en ide om forholdene, så vi løb blot på må og få på stierne på bjergsiderne nord for Chamonix. På trods af vejret blev det en skøn dag, hvor vi også fik optaget video til Andreas’ film. I alt fik vi løbet ca. 6,5 timer og løb 1600 meter opad og 1900 meter nedad. Specielt den sidste nedfart på omkring 700 meter føltes uendelig og fik presset vores lår godt og grundigt – perfekt at vende kroppen til at løbe nedad i lang tid af gangen.

Om mandagen løb vi hver for sig om formiddagen og Andreas og Brian tog ud og filmede om eftermiddagen. Jeg legede snesko for at søge længere op på skråningerne, men nåede ikke meget mere end 1900, da snemængderne og de skrå trætomme områder virkede for risikable at rende rundt på. Jeg holdt mig derfor længere nede. Andreas tog en tur på i skiterrænet, hvor han fik undrende blikke fra folk, der vist ikke havde forventet løbesko deroppe. Jeg fald på en glat sten på vej ned til byen og fik mig et solidt trælår og slog mit knæ en smule. Jeg valgte derfor at korte dagens tur af, for at sikre mig, at jeg ikke risikerede at ødelægge noget. Jeg ville hellere være klar til dagen efter.
Mens jeg brugte eftermiddagen på at passe på mit ben med et varmt bad og en shoppe-tur tog Andreas og Brian op og fik filmet en række fede optagelser i bjergene syd for Chamonix.
I alt bød dagen på ca. 4 timers løb for mig med omkring 1100 højdemeter, mens Andreas løb i ca. 3,5 timer med ca. den samme mængde højdeforskel. En lidt mere rolig dag – men stadig LANGT flere højdemeter end vi er vant til herhjemme!

Generelt fungerede vores ture i terrænet sådan, at vi gik i et højt tempo opad og løb på de stræk, hvor hælningen var moderat, vandret og nedadgående. Det er simpelthen umuligt i længden at holde et løbe-tempo. I hvert fald for os🙂

Den sidste dag vi havde i Chamonix var vi så heldige, at solen skinnede hele eftermiddagen! Andreas og jeg tog på en længere tur over Les Houches, Col de Voza og endte i Saint-Gervais. Det var en super fed tur, hvor vi virkelig fik lov til at se Alperne storslåethed. Vi brugte godt seks timer i bjergene og havde det helt fantastisk hele dagen. Vi fik vanvittigt stejle opstigninger, rullende singletrack og nedfarter i dyb sne, hvor benene bare hamrede afsted. Alt i alt en helt fantastisk dag at slutte turen af på.
Det blev til 1900 positive højdemeter og 2300 nedad før vi tog en shuttle-bus tilbage til Chamonix til velfortjent burger, øl og is🙂

De tre dage i Chamonix bød på lige præcis den mængde højdemeter vi havde håbet på, og det var fedt at opleve, hvordan vi har udviklet os med træningen herhjemme, så vores ben uden problemer klarede den store træningsmængder og umiddelbart efter virker klar til at træne igen. Vi har tidligere løbet i Chamonix, hvor vi efter de lange ture ikke var i stand til at bevæge os nogen steder uden at ligne to gamle stive mænd!

I morgen tager vi til Söderåsen på Trail Camp med en gruppe af andre glade trail-løbere for at få lidt ekstra højdemeter på de svenske “bjerge”🙂

5 responses to “Træning i Chamonix med masser af højdemeter

  1. Hej Andreas og Thomas,
    Ved en tilfældighed faldt jeg over jeres post ” Træning i Chamonix med masser af højdemeter” – Min opmærksomhed blev staks grebet, da jeg selv løber en smule trail og har tilknytning til Chamonix, hvor jeg selv ofte nyder at løbe.
    Ult. juli skal jeg løbe ”P’tit Tour des Fiz”- et trail løb på 30K med 2400m+…. (http://www.passy-mont-blanc.com/fr/il4-trail,tour,fiz,passy_p227-p-tit-tour-des-fiz.aspx) – Tænkte derfor at I måske kunne overtales til at dele lidt af jeres viden omkring hvordan man herhjemme bedst træner til store højde forskelle ?
    Mvh
    Torben

    • Hej Torben
      Det lyder rigtig spændende med dit løb til sommer, og vi vil selvfølgelig gerne forsøge at hjælpe.
      Som udgangspunkt kan det jo være rigtig svært at træne til de store højdeforskelle man kan møde i løb i bjergrige egne. Det er jo blandt andet også derfor vi tog til Chamonix🙂 Hvis du ofte er i Chamonix, er det jo oplagt at udnytte de tidspunkter til at få trænet en hulens masse højdemeter – som du ikke kan herhjemme.
      For når det kommer til træning herhjemme gælder det for os egentlig mest om at udnytte de muligheder, vi har, bedst muligt.
      Vi tager ofte op til områder nord for København (Geel skov, Furesø og lignende) for at kunne løbe ture med højdeforskelle. Afhængig af hvor i landet du bor, vil der formegentlig altid være et område nogenlunde i nærheden, hvor der er bakker. På vores ture sørger vi bare for at komme en masse gange op og ned af dem, vi har🙂
      Vi har i denne weekend været en tur på Söderåsen i Sverige, hvor det var en smule nemmere med højdemeterne. Man behøver jo ikke tage til alperne hver gang.
      Som du måske også har kunne læse på vores blog benytter vi os samtidig af trapperne på Rigshospitalet. Der er ca. 60 meter fra kælder til top, så hvis man løber tilstrækkelig med ture op og ned “løber det også op”🙂

      Der kan være svært at træne de lange løb ned ad bakke, som du kommer til at kæmpe med i dit løb til sommer. Og det er specielt den belastning man oplever når man laver excentrisk arbejde på de lange løb ned ad, som kan være rigtig hård – og som gør nas dagene efter. Men det er nok bare udfordringen når man bor i et pandekagefladt land🙂

      Vores tilgang er derfor rimelig simpel: Opsøg så mange bakker og trapper som du har mulighed for – og så bare kobl hjernen fra og blæs op og ned af dem. Og hvis man så har mulighed for det, er en tur til rigtige bjerge nok en god ide!

      Derudover tror vi også på, at det er en fordel at træne tung styrketræning og herigennem få styrket nogle af de muskelfibre som bliver rekrutteret, når du bliver træt til slut i løbet. Samtidig vil mave ryg og led lide en stor belastning under løb ned ad, så det vil være vigtigt at være stærk her. Specielt træner vi meget løb i ujævnt og teknisk terræn for at styrke ankler og knæ.

      Jeg håber det gav lidt svar – og eller må du endelig spørge mere ind.

      Mvh.
      Thomas

      • Hej Thomas,

        Tak for det hurtige og fyldige svar :O) Selv om jeg bor i KBH-området, og dermed har trapperne på Riget inden for rækkevide, så er det jo lidt af en kamel at sluge (at løbe trail for at nyde naturen – men træner indenfor ;O)… Hvordan virker det i øvrigt – kræver det en aftale eller bare store smil at bruge trapperne ? Jeg tror jeg vil starte med nogle ture i bakkerne N for byen og Söderåsens (som beskrevet andet steds på jeres blok).

        Tak også for tippet omkring behov for træning af muskelfibre omkring mave ryg og led – det er jeg nu begyndt på….
        Mvh
        Torben
        PS: Har i GPS tracks til gode ruter med maks. op/ned ?

      • Hej Torben.

        Du behøver ikke en aftale med Riget for at bruge deres trapper, du løber bare derover og giver den gas. Der er faktisk flere ansatte som roser en når man banker igennem op og ned:)
        Forstår godt hvad du tænker – man træner for også at nyde naturen, og så løber man op og ned på trapper. Dog synes jeg hele tiden man skal have målet for øje, og så længe man ved at det gavner træningen, synes jeg det er ok. For det er hurtig og intens træning, lige midt i Kbh!!
        Jeg tror ikke Thomas eller jeg har GPS tracks på ruterne nordpå. Men tjek evt. denne rute og få inspiration til hvor der er fedt (http://iform.dk/ruteplanner/koebenhavn-n/furesoe-tr). Umiddelbart kan jeg anbefale at du starter fra Lyngby N, løber mod Lyngby Sø og videre mod Furesø. Kan på det varmeste anbefale sydsiden af Furesø, for ruten er fantastisk. Du løber langs vandet, og let kuperet terræn. Tjek dette blog-oplæg, skrev det i efteråret efter at have løbet en kanon tur i rigtigt efterårsvejr (https://exploringthelimits.wordpress.com/2011/11/01/furesofarum-omradet-et-besog-vaerd/).

        Alternativt, så kan du smide nogle datoer op, og så kan vi evt. mødes på ruten. Så kan jeg vise dig nogle fede steder, og gøre dig “lokal” i Furesø området:)

        God dag!

        – Andreas

      • Hej Andreas – Jeg vil meget gerne tage i mod dit tilbud om at blive gjort “lokal” i Furesø området –jeg ville dog foretrække, om du foreslog et par datoer, hvor det passer ind i din kalender og træning i øvrigt. Hvis det er mere praktisk at koordinere via mail end på bloggen, så kan jeg kontaktes på t_kjaer@get2net.dk.
        God WE – Torben

Skriv et svar

