Anmeldelse af DAFF filmene torsdag..

Så skete det endelig, Danish Adventure Film Festival begyndte, hvilket betød en tidlig julegave for vores vedkommende..!! Torsdag åbnede dørene til Cinematekets biografer, hvor der blev vist to film; All. I. Can. og Eksponeret. Flere medier havde udtalt sig meget positivt om All. I. Can., og derfor var forventningerne høje. Desværre ramte filmen aldrig noget højdepunkt, men var underholdende hele vejen igennem. En fed ting ved filmen, var at de berørte det globale CO2 problem, og problemet fremlagde de på en super fed måde, uden selv at være selvhøjtidelige. Dog kunne de godt have skæret 10-15 minutter af filmen, for den var en smule lang. Filmen får 4 ud af 6 stjerner, og er bestemt vær at se!

Kort tid efter startede den danske bjergfilm; Eksponeret, hvor Christian og Lee filmer deres forsøg på at bestige Ama Dablam. Vi har fulgt de to herres tidligere projekter, og har en klar holdning til måden de bestiger bjerge på, da vi selv har en fortid inden for bjergbestigning. At man vælger at trække sig op i et fix’et reb fra start til slut er efter vores mening ikke måden et bjerg skal bestiges på, og at de får båret dele af deres udstyr op gør det ikke bedre. Vi forstår udmærket godt at de begge gerne vil vende sikkert hjem, men vil man på eventyr uden risici, skal det nok ikke være bjergbestigning man dyrker. Et efterfølgende interview med to nævnte personer fandt sted i biografen efter filmen. Her fik de mulighed for at kommentere deres måde at bestige bjerge på, hvilket ikke ændrede vores holdning. Dog gjorde det indtryk, at man kunne mærke deres glæde for naturen – deres glæde ved at tage på eventyr. Derudover var det fedt at opleve, at andre i salen blev inspireret til selv at tage på eventyr – inspiration er jo en herlig ting!

Eksponeret får 3 ud af 6 stjerner. I filmen manglede der optagelser mellem højeste camp og toppen. Som seer fulgte man dem til højeste camp, og pludseligt stod de på toppen. Derudover kan vi ikke lade vær med at blive påvirket af, at de bestiger med fix reb hele vejen. Dog er den filmisk rigtig flot når man tænker på, at Christian har stået for det hele, og man er ikke i tvivl om at Christian til daglig arbejder inden for dette område.

– Andreas

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind: