[Test] – Trek Top Fuel 9.8

Jeg investerede for nu snart et stykke tid siden i en af Treks full-suspension mountainbikes. Cyklen er blevet brugt rigtig meget, og jeg synes derfor, jeg er i stand til at skrive lidt om min oplevelse med cyklen.

Jeg har tidligere kørt på aluminium hardtailes og som et led i min lyst til at cykle længere og hårdere konkurrencer besluttede jeg mig for at købe en Trek TopFuel 9.8. Valget faldt på denne cykel, primært fordi jeg gerne ville opleve på egen krop, hvordan en carbonramme adskiller sig fra en aluminiumsramme og hvordan en full-suspension cykel kunne gøre en forskel.

Siden jeg har købt cykel, har jeg fået kørt et utal af træningstimer (primært i Danmark og British Columbia i Canada), en række adventureraces, mange kortere mountainbikeløb, to 24-timers cykelløb og et enkelt off-road triathlonstævne på cyklen, og jeg vil i det følgende beskrive, hvordan cyklen har været.

Geometri
En af de egenskaber ved cyklen, som fik mig til at vælge netop den model i det store udbud af fede fullsuspension mountainbikes var dens geometri. Cykel føltes helt fantastisk at komme op på og stellets udformning gav mig en oplevelse af mulighed for stor fart både opad og nedad.

Denne indledende følelse er jeg kun blevet bekræftet i efterfølgende. Min posistion på cyklen fremprovokerer nærmest fart, og jeg har samtidig – selv på de rigtig lange ture – følt den rigtig behagelig at sidde på. Til mountainbike-kørsel i danske forhold med korte stigninger og meget afvekslende terræn er cyklen fænomenal.  Dens lethed og ens position på cyklen gør at man føler at man flyver over bakkerne.

Til gengæld har jeg oplevet cyklen komme til kort på stejlere og mere teknisk krævende tracks i Canada. Cyklen er udelukkende en cross-country-MTB og egner sig perfekt til kombinationen af op og ned, men når downhill sporene blev for stejle og tekniske kræver det MEGET at få sig selv og cyklen helskindet med nedover.

Til brugen i de danske skove har dette dog aldrig været et problem, og jeg elsker den stejle position på cyklen når det går opad! Jeg har ikke tidligere kørt på en cykel, hvor jeg har fundet det så nemt at holde den rigtige vægtfordeling på de to hjul, når det går opad. Cyklens geometri gør det naturligt at fordele præcis så meget vægt på forhjulet at man ikke stejler mens man samtidig holder vægt nok på baghjulet til at skabe fremdrift!

Cyklen i brug - Nordic24 2010

Carbon
Jeg kender flere som sværger til aluminiumsstel af frygt for at carbon ikke er stærkt eller stift nok. Jeg har dog kun været begejstret overfor dette carbonstel. Jeg er en forholdsvis tung fyr omkring de 83 kilo, og jeg har været fuldt ud tilfreds med cyklens stivhed og har endnu ikke formået at knække noget af stellet – på trods af masser af vild kørsel. Samtidig har jeg været virkelig positiv overrasket over hvilken forskel cyklens lave vægt har gjort. Specielt i accelerationerne ud af sving har kombinationen af stivhed og lav vægt gjort underværker.

Full-suspension
Cyklens gode egenskaber skyldes dog helt sikkert også affjedringssystemet i bagenden. Denne mulighed for at lade cyklen absorbere stødende både i forgaflen og i bagenden af stellet har jeg været virkelig, virkelig glad for! Trek har udviklet et system, hvor affjedringen sker uden at ændre afstanden fra krakboksen til narvet i baghjulet. Samtidig kan afjedringen justeres, så man mere eller mindre kan låse stellet fuldstændig og undgå bob (energioverførsel til affjedringen) når man kører opad eller på asfalt.

Jeg har virkelig været glad for denne affjedring og er blevet overrasket over, hvor meget den hjælper mig både opad og nedad. Opad føler jeg sjældnere at jeg mister jordforbindelsen med baghjulet ved rødder og andre ujævnheder, og jeg har derfor mere effektiv overførsel af energi til fremdrift. Og nedad er der den åbenlyse fordel af færre og mindre stød til røven og ryggen! Speciel på de rigtig lange træningsture og konkurrencer har jeg tydeligt kunne mærke mindre ømhed i specielt lænden. Låsemekanismen sidder dog på selve affjredringen, hvilket for mit vedkomne har resulteret i, at jeg ikke har skiftet under løb, men valgt fra start, hvilket niveau af affjedring der passede bedst til den kommende tur.

Affjedringen vejer en smule og man kan ikke låse stellet fuldstændig. Til kortere, hurtigere og mindre tekniske ruter har jeg også savnet min gamle hardtail en gang imellem. Her er min oplevelse at ulemperne bliver for store i forhold til fordelene. Men i mit tilfælde, hvor det er de lange MTB-ture og adventureraces, jeg dyrker mest, har jeg været utrolig glad for skiftet!

Det eneste store minus, som man må tage med – og som jeg synes er virkelig vigtigt at overveje før man invisterer i en full-suspension – er de øgede krav til rengøring og vedligeholdelse! En full-suspension-MTB er en meget mere avanceret konstruktion med adskillige steldele og kuglelejer, og det er uundgåeligt at den konstante bevægelse i stellet slidder på disse dele. Man skal derfor være indstille på at bruge mere tid på at rengøre og vedligeholde sin cykel, hvis man gerne vil have fordelene af full-suspension.

Service
Denne vedligeholdelse har jeg oplevet på egen krop – op på samme måde som med alle andre mountainbikes er min Trek også blevet slidt gevaldigt og cyklen er også gået i stykker på måder, jeg ikke selv har været skyld i. I den sammenhæng har jeg oplevet helt suveræn service hos Trek Danmark. Jeg var en smule tøvende overfor at købe en Trek-cykel, da jeg havde hørt dårlige rygter om deres service, men i mit tilfælde er de blevet gjort til skamme. Jeg synes det er på sin plads, at jeg derfor fortæller at Trek har været meget behjælpsomme overfor mig. Der er sikkert stadig andre, der ikke har samme opfattelse – men jeg har været meget tilfreds. Ret skal være ret🙂

Alle delene på cykel har jeg haft skiftet løbende og jeg har generelt været glad for de standard-dele Trek havde valgt at putte på cyklen fra start. Deres RXL-hjul er virkelig lette og har holdt rigtig godt – selv til det lidt hårdere kørsel i Canada og XT-serien (som var gennemgående) har jeg både på denne cykel og tidligere været rigtig glad for.

Overall
Generelt er min oplevelse af Trek TopFuel 9.8 rammen og cyklen rigtig positiv. Jeg har fået det fart-monster til cross-country som jeg havde håber på, og den har overbevist en ellers lidt tvivlende mand om fordelene ved full-suspension. Hvis man gerne vil invistere lidt ekstra tid og kroner og er interesseret i at få en cykel der går de lange og tekniske ture til en endnu bedre drøm, så er full-suspension din ven! Det er jeg i hvert fald blevet overbevist om.

-Thomas

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s