Træningen op til Mors 100 miles

Så er træningen igen gået i gang efter en måneds pause. Da Hammer Trail var slut, følte jeg at kroppen havde brug for ro, og det må man sige at den nu har fået. I pausen fortsatte jeg styrketræning og løb 2-3 ture af 4-5 km, hvilket må siges at have været noget uvant. Men samtidig var det skønt at få en pause, for igen at få blod på tanden, og lysten til at hoppe i løbeskoene igen.

Næste mål er Mors 100 miles, hvor Løbemagasinet har stået for anskaffelsen af løbenummer, hvilket jeg var utrolig glad for. Ruten følger Mors rundt, og rygterne fortæller at der skulle være utroligt smukt med både flade strækninger og bakker.

Derfor har jeg sat som mål at få en masse kilometer i benene over sommeren, samtidig med at jeg vil få cyklet en masse samt styrketrænet. Dermed opnår jeg en mere alsidig træning, som betyder mindre risiko for skader samt mere sjov (vigtig faktor!).

Når jeg når til slutningen af august måned, skulle min ugeplan gerne se således ud:

  • Løb 120-140 km om ugen
  • cykler 2 * 60-100 km
  • styrketrænet 3 gange om ugen

Årsagen til at jeg vil løbe så mange kilometer om ugen, er for at undgå, at mine ben (og krop) får et “chok” under deltagelse af 100 miles løbet. Ved at løbe over 100 km om ugen, tilvænnes led, muskler og knogler, og jeg vil samtidig rent mentalt få et bedre kendskab til min krop når kroppen føles træt og udmattet. Jeg ved at mange konkurrenter løber endnu mere, men det er ikke i min interesse!

Cykling er en stor del af min sommer, jeg elsker at tage en tur på min racer op ad Strandvejen, og nyde solen og havudsigten. Men udover underholdningsværdien, er cykling for mig en fantastisk god alternativ træning for både balder, for/baglår, læg samt for ledene. Jeg føler at selvom mine ben er trætte efter løb, kan jeg fortsætte træning på cyklen uden at jeg risikerer skader. I foråret 2009, hvor vi trænede op til Mustagh Ata (Projekt Modtoppen), kombinerede jeg ligeledes løb og cykling, og det virkede helt fantastisk. Og såfremt at alt går vel, vil jeg fortsætte træningen med spinning gennem den kommende vinter.

Styrketræning er ikke min favorit, og har aldrig været det. Heldigvis tilbyder mit studie en kanon styrkerum hvor der kun er få mennesker, og jeg kan dermed gå lidt for mig selv og træne. Her fokuserer jeg på øvelser der træner specifikt: bryst, skuldre, biceps, triceps, vinger, mave, ryg samt sidemavemuskler. Derudover laver jeg helkropsøvelser i form af kettelbelssving, squat samt dødløft. Årsagen til de mange timer i pumperummet er pga. erfaring med smerter i bl.a. mave, ryg og skuldre under de tidligere konkurrencer. Især under ALOT 100 km samt mit eget 69 km løb sidste år, oplevede jeg store smerter og lokale udmattelser – og det skal der laves om på.

Min holdning er, at jeg vil være 100 % forberedt – intet mere eller mindre!

Skulle man have interesse i top-ultraløbernes hverdag/træning/konkurrence mål, så klik her!

One response to “Træningen op til Mors 100 miles

  1. Hej andreas
    Jeg overvejer 100 miles på mors. Var din træning optimal set i bakspejlet , eller var der nogle ting du ville ha gjort anderledes ?
    Jeg løb zugspitze 60 km sidste år i juni ca 13 timer det er det længste jeg har været igang. Jeg tænker at powerwalke/ løbe ikke km men timer istedet. 7-8 om ugen måske lidt mere det er nok det jeg kan få tid til. Målet er blot at gennemføre under de 26 timer, hvad tænker du er det realistisk.

Skriv et svar

