Træning og alt det andet

Børn, kæreste, job og træning. Hvordan kan man få det til at hænge sammen? Der er mange løsninger. Her er nogle af mine.

”Du må have en meget overbærende kæreste”. Den sætning hører jeg ofte, når jeg fortæller folk, hvor ofte og hvor meget jeg træner, samtidig med at vi har to børn sammen på hhv. 1½ og 5 år. Og ja, det har jeg. Hun er meget overbærende og støtter mig altid i mine projekter. Hun har lært, at træning og fysiske udfordringer er med til at gøre mig til den, jeg er. Og dermed også den, som hun holder af. Og hvis jeg ikke får brændt noget krudt af med jævne mellemrum, er jeg ikke til at holde ud at leve sammen med. Så beder hun mig faktisk om at løbe en tur, så jeg kan blive til at holde ud at være i stue med igen!

1463297_453134224807479_614033292_n

I forhold til mit job er jeg heldig på flere områder. For det første bor jeg meget tæt på mit job, hvilket eliminerer spildtid i forbindelse med transport. For det andet har jeg som skolelærer i udskolingen mulighed for at være fleksibel med en del af mine arbejdstimer – i hvert fald indtil den nye skolereform indføres i august 2014. Om morgenen kan jeg nogen gange smide ungerne i vores cykeltrailer, lave den om til løbevogn og løbe dem i institutionen. Der låser jeg vognen og løber så en omvej hjem, inden jeg skal have undervisning. Ligeledes kan jeg en sjælden gang nå en træning, inden børnene skal hentes. Min forberedelse af undervisning flyttes så til om aftenen.

I weekenderne er der flere muligheder. Enten smider jeg en af ungerne i babyjoggeren og løber en kortere tur (max en time) eller også står jeg tidligt op og løber om morgenen/formiddagen, hvor ungerne alligevel bare tuller rundt derhjemme i nattøj, leger og ser tegnefilm.

965227_10151952539314804_208070378_o

Der er altid muligheden for at træne om aftenen, når ungerne er lagt i seng, dvs. efter kl. 20. Det kræver lidt viljestyrke at komme ud af døren kl. 20 i vinterhalvåret, når det er mørkt og småregner. Her spiller det mentale ind. Hvis jeg har sagt til mig selv på forhånd, at jeg vil træne i dag og jeg har et mål at træne mod, så kommer jeg også ud af døren. Og så bilder jeg mig selv ind, at træning under sure forhold (i de rette mængder) gør mig mentalt stærkere. Det er med andre ord hår-på-brystet-træning.

Styrketræningen har jeg også tidsoptimeret. Jeg kan fx bruge de forskellige motionslegepladser i byen, hvor opvarmningen bl.a. er løbeturen derhen. Og så har jeg også indrettet mit eget lille areal i min baggård på Frederiksberg, hvor jeg har kettlebells, sandsække, pullup-bar, gymnastikringe m.v.  Mange af disse redskaber er hjemmelavede og derfor ret billige og min pullup-bar hænger endda i tørvejr. Mine kettlebells har jeg dog været så heldig at vinde. På den måde sparer jeg transporttid og skal ikke melde mig på hold i fitnesscentre eller være afhængig af deres åbningstider.

Jeg følger heller ikke et stramt træningsprogram, da det slet ikke giver mening ift. svingende arbejdstider og børn. Jeg træner, så meget jeg kan, når der er tid. Og når jeg så har uger, hvor jeg har mere arbejde, eller familien kræver mere af mig, så bruger jeg de uger som restitutionsuger.

558788_10201794643490548_526823165_n

I bund og grund er det vel viljen, der afgør, om man som forælder får trænet eller ej. Det handler om at være fleksibel. Om at stå tidligt op, før ungerne vågner. Om at træne, selvom man egentlig hellere ville ligge på sofaen om aftenen. Om at løbe en kort tempotur, mens den yngste sover til middag. Om at investere i en babyjogger. Om at løbe intervaller, når man har mellemtimer og frokostpause. Om at løbe til svigerforældrene, mens familien kører derned i bil. Om at se mulighederne, hvor de opstår. Om at glæde sig over den træning man når, i stedet for at ærgre sig over det, man ikke når. Og så selvfølgelig om at have en familie, der støtter en. Både en kæreste og bedsteforældre. Ja, jeg er heldig på mange fronter!

- Christian

4 responses to “Træning og alt det andet

  1. Kan genkende en god del af hvad du siger, er dog et helt andet sted i mit liv, 50-60 timers arbejde og ingen børn.

    men hører ofte om folk der løber til svigerforældrene, fest osv. Hvad pokker gør i dog mht. Sved osv.? Jeg har da meget få venner hvor jeg tænker det vil være “normalt” at sige ex. Jeg vil godt komme til fødselsdag, giver du et bad hvis jeg kommer en halv time inden.? Er det bare hvad man gør, eller hvordan?

    • Hej Casper. Det handler i høj grad om at få din omgangskreds til at forstå at du prioriterer træning. Forstår de først det, vil det ikke være så mærkeligt at komme før og snuppe et bad. Jeg har endda venner, der selv har tilbudt mig det!

Skriv et svar

