Jamen, skal det ikke snart handle om Trailløb?!

Som den skarpe læser har bemærket er det langt fra alle mine indlæg der hander om Trailløb, og løb i naturen.
Og det er fuldstændig rigtigt, det er langt fra størstedelen af mit skriveri der handler om dette.

For det første bor jeg i København, det er derfor svært at få hver træningstur til at foregå i skoven, og skulle jeg med tog hver gang for at løbe, ville jeg ikke få trænet så meget som nu.
MEN istedet for at se begrænsningerne i denne problematik, vælger jeg at se mulighederne!

Min træning bliver derfor for det meste rundt om søerne, Østre Anlæg og i Fælledparken. Men når det så er sagt vil jeg sige der er et utal af muligheder – og muligheder der også giver mening for at blive en bedre og stærkere trailløber!

Da trailløb for mig handler om meget mere end lange ture over stok og sten, ønsker jeg også at kunne udmærke mig bare en lille smule på de kortere og hurtige ture

Dog holder jeg stadig fast i de lange og spektakulære trailløb hvor der er god tid til at nyde forholdene og samtidig give den gas! Under de lange ture er det selvfølgelig vigtigt at kunne sætte det ene ben foran det andet. Men når jeg begiver mig ud hvor kilometerne har tikket længe, handler det også om at kunne være stærk, og ikke ‘falde sammen’. Her kommer styrketræning ind i billedet!

Som jeg har nævnt tidligere så kan man ikke affyre en kanon fra en kano – altså gælder det om at have en stærk krop samtidig med en god kondition. Når jeg til sommer forhåbentlig skal ud på en længere løbetur over et eller andet fjollet bjerg er konditionen det sidste der skal få mig ned med nakken. Det hele kommer jo alligevel til at foregå i et meget langsomt, ja nærmest behageligt tempo. Det der tilgengæld KAN få mig ned med nakken, er træthed i kroppen, svaghed og udmattelse af musklerne – derfor styrketræning!
Samtidig med det, er det sjældent jeg har oplevet at blive skadet af høj puls og sved på panden, det har oftere været pga. manglende styrke i kroppen. Og bliver jeg skadet kan jeg knap gennemføre en stille træningstur – det er vi jo ingen der ønsker!

Image
Billede fra dagens træning i regnvejr

Men hvad gør jeg så?
Først vil jeg, igen igen, melde klart ud, at der ikke findes et facit. Dog ser jeg MANGE fordele ved at kombinere sin daglige løbetræning/-ture med styrketræning!

Et godt eksempel på hvad jeg kan få ud af et kort træningspas er en dag som i dag.

Opvarmning i ca.10-15 min – typisk transport hen til hvor jeg ønsker at lave min træning.
Image

Dernæst løber jeg på en rundstrækning i Fælledparken.
Jeg begynder min interval i nord-delen af parken og løber mod uret på en strækning á ca 400m. Derefter har jeg et lille stræk på et par minutter hvor jeg løber i roligt tempo. Derefter kommer der et lidt længere stræk á ca 500m som jeg igen løber for fuld skrue. For enden har jeg så et MEGET kort stræk hvor jeg løber i roligt tempo, inden jeg så begynder på runden igen.

I dag løb jeg denne ‘runde’ 3 gange. dvs 3x(400+500m)

Til slut laver jeg noget styrketræning (ghetto-workout) ved de gode faciliteter i parken. I dag lavede jeg dybe to-bens boxjumps, et-bens boxjumps og afsluttede med squats.

Som jeg nævnte i starten så har dette langt fra noget med trailløb at gøre… eller har det?
Personligt tror jeg meget på min træningsmåde, og er sikker på at det giver mig pote når jeg begiver mig ud på sporet!

Jeg håber at mit skriveri gav et godt indblik i mine overvejelser. Mit ønske er ikke at I som læser gør nøjagtigt hvad jeg gør, men at I reflekterer over det og tager stilling til hvad I selv synes, og hvad der måske er den rette vej mod et evt. mål/resultat. Det her er i hvert fald en af de veje mod mine egne mål som jeg praktiserer.

God dag derude.
//Jacques

Bonusinfo:

Godt overblik over forskellige øvelser der også sagtens kan laves indenfor.

One response to “Jamen, skal det ikke snart handle om Trailløb?!

  1. Ingen tvivl om at styrketræning for en løber er vigtig, hvilket jeg tror at mange tilsidesætter. God ide du har fat i der, når du nu ikke kan have et kæmpe dæk liggende på altanen :-)

Skriv et svar

