Trail Camp Bornholm

Benene er stadigvæk ømme efter weekendens strabadser – tre dages terrænløb er overstået i den bornholmske muld, eller skulle man sige klippesten!?! Tejn-IF udgjorde værtrollen, og endnu en gang gjorde de et unikt stykke arbejde for at sikre en kvalitetsoplevelse for os alle!

Gruppe pix

Vi startede ud fredag med let aftensmad, intro til trail campen efterfulgt af bus tur til Vang Havn. Herfra ventede 11 km varieret løb mod tilbage mod Tejn-IF’ klubhus. Kim Rasmussen satte os i gang, og hurtigt var vi delt i to grupper, afhængigt af tempo. For mit vedkommende var det lang tid siden, jeg sidst havde løbet med pandelampe ‘under’ en kulsort nat. Jeg blev hurtigt mindet om det unikke ved at løbe i en kulsort skov, hvor den eneste guideline var lyskeglen 3 meter fremme. På vej mod klubhuset strålede dyrenes øjne op når man pegede lyskeglen ud igennem skovens træer, som faktisk stod forbavsende tæt på en. Teknisk set var ruten klassisk bornholmsk, stort set hele vejen skød små klippestykker op gennem sporet hvilket betød, at man skulle holde tungen lige i munden for ikke at træde forkert. Bjørn og jeg fik fornøjelsen af at slutte af i fuld galop, hvor vi fik testet hinanden lidt uden en egentlig vinder. Så var campen skudt igang:)

Hammerknuden

Lørdag stod på afgang til Hammer Havn, som tilbage i maj måned havde udgjort start/målområde for Hammer Trail. Tejn-IF havde sat telt op med varmekanon, og gjort klar med suppe, frokost mm. Nye Salomon testsko stod også klar til klippeterræn, sammen med Suunto GPS ure. Resten af dagen forløb med 8 km test/opvarmning for alle de friske løbere løb rundt om Hammerknuden, efterfulgt af holdløb rundt på Hammer Trail ruten (25 km). For at give alle den bedste løbe/sociale oplevelse, fik man mulighed for at koble sig på en gruppe, hvor der blev løbet i et passende tempo. Jeg løb afsted sammen med Bjørn og Anders, der begge havde masser af tempo i benene og lyst til at give den en skalle. Turen rundt på Hammer Trail ruten var helt fantastisk. Alle minderne fra min deltagelse for 2,5 år siden blev genopfrisket, ved løb igennem Vang, Stenbruddet, Johns Kapel og til sidst retur med afslutning rundt om Hammerknuden.

IMG_0903 IMG_0941 IMG_0944 IMG_0955 IMG_0957

Præcis som for 2,5 år siden, spillede Hammerknuden endnu en gang med musklerne. Målet var at løbe alle stigninger, også den op mod Fyrtårnet skulle løbes. Men nær toppen skete der noget mærkeligt. Det føltes i øjeblikket som om at syren i benene ikke ville forsvinde, og jeg måtte sande at ruten rundt om knuden ikke kunne løbes. I stedet valgte jeg at gå de sidste meter opad, hvorefter jeg hurtigt fandt tempo igen. Den manglende energi i benene gav i mit hoved ingen mening. Jeg var ikke specielt træt, og 5 min forinden havde jeg indtaget en isotonisk gel. ‘Hmmm, jeg burde have energi – burde jeg ik??’ Jeg følte mig forvirret mens jeg fortsatte langs sporet, og langsomt kunne jeg mærke at trætheden bredte sig til hele kroppen, og ikke kun benene. Ved ankomst til Opalsøen, var al energi borte. Jeg kunne intet overskue, og her gik det op for mig, at jeg for første gang havde ramt muren – og den ramte hårdt. Jeg måtte kæmpe mig tilbage til Hammer Havn, hvor resten af løberne hvilede inden transport tilbage til klubhuset. Puha – sikke en oplevelse, den ville jeg gerne undgå fremadrettet!

IMG_0954

Søndag stod igen i løbets tegn, med en lang opvarmning omkring Bornholms højeste punkt, efterfulgt af ægte lokal cross konkurrence, arrangeret af Nyvest Atletik. Jeg sprang over efter at være vågnet med halvømme knæ, men alle andre gav den fuld gas. Efter min mening var det en super måde at slutte campen af på, med en god omgang cross løb, der gav masser af udfordringer i nyt terræn. Alle virkede glade, da vi efter frokost drog hjem igen – nu alle mand med ømme ben men med en masse nye oplevelser i bagagen!

- Andreas

Skriv et svar

