Hvad skal der ske?

Det er nu meget tid siden at Transalpine Run og Berlin er vellykket gennemført. Sæsonen er så småt slut, og jeg kan se tilbage på 2013 som et MEGET begivenhedsrigt år – og en masse oplevelser jeg aldrig ville have været foruden!
2013 blev året hvor jeg havde min debut som ultratrailløber. Mistede min ‘mødom’ på Gran Canaria hvor jeg løb 83K i de Kanariske bjerge. Endte på en overraskende 3.plads i min agegroup. Allerede der fik jeg øjnene op for denne idræt, og tænkte at jeg måtte fortsætte søgen mod disse udfordringer. Senere blev det til en sejr på Bornholm Hammertrail 50k, og en flot 4.plads til Nordisk Extrem Marathon (2 dages O-løb, 90k).
Kort tid inden Western States 100 fik jeg stukket billetter i hånden, og drog afsted til Squaw Valley for at hjælpe som pacer og generator for Leon Skriver Hansen (24 timers løber, Marathon de Sables, Spartathlon osv) – endnu en oplevelse i bogen.
Som jeg lige troede at jeg havde opnået nok i 2013 fik jeg tilbudet om en tur til Alperne med Andreas Carlsen (fra bloggen). Jeg takkede pænt ja, og betragtede det som prikken over i’et som trail-oplevelser dette år.
‘The Grand Finale’ var lidt efter hjemkomsten fra Transalpine Run hvor jeg løb 02.46.52 til Berlin Marathon.

 Image

- BUM, nu må sæsonen være slut?!

Formålet med dette skriveri, er ikke et forsvar overfor mine handlinger det kommende år, men blot en forklaring og forudsigelse af det kommende år. Der er ingen tvivl om at 2013 har været et spændende år, med godt gang i den. Men behøver der være masser af events og oplevelser for at det bliver en succes? Jeg stiller spørgsmålstegn ved ideen om masser af løb = de bedste oplevelser.

Min erfaring fra 2013 med en proppet kalender har fået mig til at overveje mange ting omkring min løbskalender det kommende år. Og en ting jeg er kommet frem til er, at jeg ikke skal lave en kopi af 2013.
Som tiden er skredet frem kan jeg nemt mærke en mæthed af trailløb og ultratrailløb. Derfor er jeg bange for at miste motivationen og lysten til fremtidige events. Min plan snedig for IKKE at miste motivationen og lysten for kommende udfordringer bliver derfor nedskæring.
Ved at skære ned på store løb i 2014 bliver det lettere at have fokus et sted! Og med fokus et sted kan min træning meget lettere koncentreres på fokusområdet. Det vil derfor uden tvivl blive lettere at præstere godt hvis jeg ikke skal begynde at koncentrere mig om hvad der mon skal se måneden efter et evt. løb.

Image

 

Samtidig vil det give mig mere ro i sindet og jeg vil have tid til at nyde de små ting – ‘Enjoy the little things’.
Derfor vil jeg over vinteren prøve at få tid til de ting jeg knap nåede i 2013. Over vinteren er der gode muligheder for at deltage i mindre løb på dansk jord. Det bliver en god mulighed for at få lidt hurtige km i benen, men samtidig komme ud og have fede tider med en masse venner og bekendte uden at skulle tænke på alle mulige skide udstyrskrav, højdemeter, UTMB point osv (hvilket jeg til sidst var ved at brække mig over i 2013 ;-) ).

2014 er langt fra planlagt, og det sidste jeg har brug for er en hastebeslutning ‘fordi jeg skal’.
Efter Transalpine Run har der været en del spørgsmål omkring mine fremtidige mål, og mit svar har konsekvent været at jeg trænger til at slappe af, løbe for lystens skyld, og bare nyde ikke at træne mod noget specifikt – endnu.

Vintermånederne kan være rigtig svære at komme ud at løbe i, og med et evt. mål i August, kan det godt være svært at holde motivationen oppe. At skippe et træningspas bliver nemmere da ‘det først er til August jeg skal løbe’ ;-)
Så uden mål lang ude i fremtiden kan springe ugidelige træningsture over gennem vinteren, vel og mærket uden at få dårlig samvittighed.

Afslutningsvis frygter jeg også at jeg nemt kan miste lysten fuldstændigt!
Forestil jer at man prøver ‘alle’ løb der er at løbe – hvad pokker skal man så lave næste år, og året efter?
Jeg har ikke lyst til at sidde om et par år og have løbet hvad der var at løbe. Nej, så hellere sprede det godt ud, og deltage i de forskellige løb når man er på toppen, og kan sparke røv!

Image

Det bliver ordene for denne gang. Dette var ikke en opskrift på hvad der er rigtig og forkert ifht. planlægning. Det er bare hvordan jeg ser det. Vi er alle forskellige.
Men ved at have læst det kan det måske fungere som stof til eftertanke.
Jeg vil i hvert fald med glæde dele mine tanker med jer. Til sidst håber jeg at I kunne bruge det til bare et eller andet – alternativt følt jer underholdt i ca. 5 minutter det tog at læse det ;-)

//Jacques

 

3 responses to “Hvad skal der ske?

  1. Spændende læsning Jaques. Det er altid godt at reflektere på det stade man er nået til og eftertænksomt resonere på de valg og særligt fravalg man har gjort sig over en periode.

    Det lyder lidt som om du er på vej ind i en “vi tager det som det kommer”-periode og det er måske også sundt nok efter en tid hvor der er kommet godt med input på oplevelseskontoen.

    Hvis du ikke vil slippe de lange distancer helt, så kan jeg da anbefale at du deltager i nogle af de små marathons og cannonballs der findes rundt omkring i hele landet. Her er det ikke et mål at få så mange højdemeter som muligt, UTMB-point eller for den sags skyld at komme først. Her er det primære faktisk at hygge sig mens man sammen løber en ½- eller en hel marathon. Så kan det da godt være man lige sætter tempoet op de sidste kilometer for at vise man stadig kan, men det primære er det sociale element og så på sigt måske at blive medlem i Marathon Klub 100.

    Jeg er selv medarrangør af Fruens Bøge Marathon, et lille marathon i Odense der afholdes hver 3.-5. uge i al slags vejr. Det er en dejlig afslappende rute og stemningen er altid super hyggelig, hvad enten det regner, sner, blæser eller solen står højt på himmelen. Du skal være hjertelig velkommen.
    Du kan også kigge lidt på Ove Schneiders løbskalender og få inspiration: http://www.oveschneider.dk/marathonlinks/

    Jeg har også selv en lille FB-gruppe kaldet “Marathons and Cannonballs in Denmark”, hvor der bliver lagt links ud til div. marathons her i landet.

    Håber du finder inspiration til noget løbsaktivitet hen over vinteren. Det er alligevel synd at smide det hele på gulvet.

    …og husk: Vi gør det kun for sjov!

    • Hej Christian
      Jeg er LANGT fra at miste motivationen – det må du ikke tro :-)
      Og der er allerede lagt lidt planer henover vinteren. Dog er det events hvor jeg ikke har den store ambition, men bare deltager, fordi det er sjovt (som du selv siger). Det er mere store events som marathons og løb i udlandet, jeg ikke ønsker at gå kold i hvis jeg bruger ALT krudtet på det på kun et år.

      Tak for din uformelle invitation ;-) Hvis jeg en dag får lyst, kan det da være man skal prøve at løbe lidt på det Fynske. Det er rigtig rart at deltage i løb hvor pace, højdemeter, UTMB point og alt muligt andet ragelse, ikke har en døjt at få sagt, men hvor man bare skal hygge sig :-)

      Mvh Jacques

Skriv et svar

