Chamonix – verdens trail-navle

Det blev til endnu en vild tur til de franske alper, denne omgang  et spændende besøg i Annecy med besøg hos Salomons Hovedkontor samt til Chamonix. Endnu en gang sikrede alperne for en helt speciel oplevelse, hvor Marathon Mont Blanc, Cross Mont Blanc mm. blev afviklet.

IMG_4113

I sidste øjeblik fik jeg mulighed for at deltage i Cross Mont Blanc 23 km løbet, lørdag kl 8.30. 1454 Hm+ stod for døren i regn og slud på toppen, men shit en fed tur. Jeg valgte at give den fuld gas fra start af, hvor ruten primært var flad de første km. Jo længere vi løb, jo mere kom vi ind i skoven hvor stigningerne kom en for en. Jeg hamrede forbi de andre løbere, og min puls var helt i top. Det gjorde dog ikke det store, for det var jo kun 23 km;) Sporet blev stille mere og mere teknisk, men regnen fornemmede man stort set ikke pga den tætte skov. Ved Le Tour vendte vi om og løb retur, dog op ad bakke. Sporet ændrede klart karakter til meget teknisk terræn, masser af klippe, rødder og stigninger som sikrede masser af arbejde i den høje pulszone. Jeg følte at jeg fløj afsted, og jeg må indrømme at jeg nød at kunne åbne helt op for slusen, uden at skulle  løbe fornuftigt!! Jeg overhalede fortsat løbere, som prøvede at hænge på min måtte give op. Med 2 km igen lykkedes det dog for en fransk løber at følge med da jeg løb forbi, og jeg kunne godt mærke at vi skulle dyste hele vejen. Endelig kunne man høre musik ved målområdet, på en plateau 100 hm højere. Tæt på mål på vej op ad sidste stigning var der stadigvæk en løber i sigte. Jeg kiggede my fellow runner i øjnene og vi blev uden sprog enige om at hente ham. Hold kæft jeg måtte søge dybt i energiposen, men med få meter igen indhentede vi den foranløbende, og pludseligt var vi tre løbere omringet af et hav af råbende tilskuere. Jeg følte mig godt tilfreds med en fælles afslutning for os alle tre, men alligevel var der et eller andet i mig der med 10 meter igen satte mine ben i fuld sprint. Sikker sejr der endte med en placering som nummer 46 ud af 1500 løbere. Vigtigst af alt var dog selve oplevelsen,  alle 23 km var helt unikke i kram, og ikke mindst endte den afsluttende tremandsgruppe i kram i respekt for hinandens præstationer – what it’s all about, passion! Nedenfor er højdeprofilen samt stemningsbilleder:

IMG_4123      IMG_4139   IMG_4147

Søndag blev Mont Blanc Marathonet afviklet, hvor flere af verdens bedste løbere deltog inklusiv Kilian:) Kilian viste sig selvfølgelig at være uovervindelig, vildt syn! Jeg nåede dog også at ryste benene på den 850 meter høje stigning (nederste billede) inden Kilian løb i mål på toppen, en stigning jeg sent vil glemme:) Skønt!!

IMG_4153  IMG_4161  IMG_4167 IMG_4169 IMG_4170 IMG_4173

DSC_0585DSC_0578

IMG_4186IMG_4176  IMG_4179 IMG_4182 IMG_4183  IMG_4185

IMG_4194

- Andreas

Skriv et svar

